A Philip Morris is beadta a derekát

A multik eddig vártak Brüsszelre, ám nem kaptak segítséget, így jobb híján belementek a Fidesz-diktálta nagykereskedelmi rendszerbe. A megegyezéssel elhárult a cigarettahiány réme, rövidesen újra lehet kapni Marlborót is a trafikokban.

Szerdán késő este megszületett a megegyezés a Philip Morris (PM) és az Országos Dohányboltellátó Kft. között - tudtuk meg piaci forrásokból.

A most aláírt megegyezéssel a PM elkezdhet beszállítani az Odbe raktáraiba, majd onnan pedig a trafikok is kaphatnak a PM áruiból.

Mint arról már írtunk, korábban három cigarettamulti, a Japan Tobacco  (JTI), az Imperial Tobacco és a PM éles kritikával illették az Odbe erősen korrupciógyanús létrehozását: a Nemzeti  Fejlesztési Minisztérium (NFM) a többi cég háta mögött a British American Tobaccónak (BAT) és a kormánnyal kiemelkedően jó kapcsolatokat ápoló Continental zrt.-nek adta a dohánynagykereskedelem monopoljogát, ráadásul finoman szólva is alacsony koncessziós díj mellett. (A három cég akkor tízszeres koncessziós díjra tettek ajánlatot, ám azt Lázás János miniszterelnökséget vezető miniszter csak "blöffnek" nevezte.)

Mivel a dohány-nagykereskedelmi rendszer kialakítása - saját versenytársai fogják kiszállítani a termékeiket - súlyosan sértette a három cég érdekeit, így a cégek sokáig nem írták alá a dohány-nagykereskedelmi együttműködést.

Vélelmezhetően abban bíztak, hogy Brüsszel végül az egészségügyi hozzájárulásnak címzett cigaretta különadóhoz hasonlóan a Bizottság időben felfüggeszti majd a szerintük súlyosan versenyjogsértő nagykereskedelmi rendszert. Azonban Brüsszel ezúttal nem kapkodta el a dolgot: bár már nyáron vizsgálni kezdte a magyar dohány-nagykereskedelmi rendszert, azonban úgy hírlik, hogy jó darabig még várni kell a döntésre, már ha az egyáltalán kedvező lenne a nagy cégeknek.

Lázár János korábban úgy fogalmazott: sikerült meggyőzniük az unió illetékeseit, hogy a magyar nagykereskedelmi rendszer ugyanazt a modellt követi, mint a spanyol központosított dohány-nagykereskedelem.

A Brüsszelbe vetett remények fogyatkozásával a nagy cégek sorra aláírták az együttműködésről szóló szerződést, elsőnek a JTI, majd kedden az Imperial is.

Egyelőre nem tudni, hogy az egyes multicégek végül pontosan milyen feltételekkel mentek bele az Odbe-vel való együttműködésbe.

A PM döntésével elhárult az áruhiány veszélye: mint arról írtunk, a PM a trafikok kínálatának jó 30 százalékát adja, így az elhúzódó patthelyzet december elejére súlyos áruhiányt idézett volna elő a piacon. 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.