galéria megtekintése

A boltosok már egymás cigikészletét veszik

12 komment


Batka Zoltán

Megmondtam az eladóimnak, hogy ne szolgálják ki azt, aki „gyanúsan" nagy mennyiséget akar vásárolni – mesélte lapunknak egy trafikos. Szerinte

a boltosok egymás készleteit kezdték venni.

A hét közepe óta a trafikok már nem vásárolhatnak közvetlenül a dohánygyáraktól árut, csak a monopolhelyzetbe hozott Országos Dohányboltellátó Kft.-n (ODBE) keresztül juthatnak portékához. Azonban a ­piac két legnagyobb szereplője, a Philip Morris (PM) és az Imperial azóta sem kötött szerződést az ­ODBE-val.

 

A trafikosok becslése szerint a két gyártó termékei adták eddig a forgalmuk több mint felét.

Ugyan a november 17-i határidő előtti napokban a trafikosok megrohanták a nagy gyártókat, és jellemzően a szokásos termékmennyiség kétszeresét vásárolták meg, ez a készlet legfeljebb a hónap végéig tart ki náluk.

A lapunknak nyilatkozó trafikos szerint nem várható, hogy a vásárlók az ODBE-val szerződést kötött gyártók – British American Tobacco (BAT), Continental, JTI, Róna – termékeire áttérnek. A dohányos márkahű, ha nem kapja meg megszokott márkáját,

akkor megveszi azt a feketepiacon.

A trafikosok mellett, akik jelentős bevételkiesést szenvednek majd el, a vásárlók is nagyon feszültek lesznek, ha a karácsony előtti hetekben sem jutnak hozzá a márkáikhoz. Kitörhet a balhé – véli a trafikos, bármit is jelentsen ez.

Még szomorúbb lesz, aki márkahű
Még szomorúbb lesz, aki márkahű
Szabó Miklós

Bár a héten a JTI után a ­Róna is aláírta az együttműködést az ­ODBE-val, nincs jele annak, hogy ez változtatott volna a PM és az Imperial álláspontján: a két cég továbbra sem kívánja aláírni az együttműködést.

Az ODBE létrejötte is problémás volt – a kormány a cégek ­háta mögött a kormányközeli vállalkozásoknak adta oda a dohány-nagykereskedelem monopoljogát –, azonban még inkább irritálja a PM-et és az Imperialt, hogy a nagykereskedelmi árrésüket lefölöző vállalkozásban ott ülnek a konkurenseik, elsősorban a BAT képviselői.

A versenyjogilag problémásnak tűnő konstrukcióval szemben a dohánycégek már nyáron panaszt tettek Brüsszelben, és az unió vizsgálatot indított az ügyben. Úgy tudni, hogy a magyar kormánynak december elsejéig kell válaszolni Brüsszel kérdéseire, utána dönt arról a testület, felfüggeszti-e a magyar dohány-nagykereskedelmi monopóliumot.

Így érthető, ha a PM és az Imperial egyelőre nem sietne a szerződéskötéssel. Ahogy az is, hogy a kormány most igyekszik úgy tenni, mintha semmi probléma nem lenne a dohány-nagykereskedelmi rendszer brüsszeli megítélésével. ­Lázár ­János szerint csak „konstruktív egyeztetés" folyik a kormány és az unió között, ahol a kabinet azzal érvel, hasonló nagykereskedelmi rendszer működik Spanyolországban is.

Lázár azonban elhallgatta, hogy Brüsszelnek nem a központosított nagykereskedelmi rendszerrel lehet baja. Idén nyáron ­Elzbieta Bienkowska szabadpiacokért felelős uniós biztos tisztségviselő szokatlan keménységgel jelentette ki, hogy

nincs Európában még egy olyan ország, mint Magyarország, ahol a dohányárusítás joga ennyire összefonódott volna a kormány támogatói körével.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.