galéria megtekintése

Hiány és botrány lehet a dohányháború miatt

Könnyen lehet, hogy bizonyos cigaretták nem lesznek kaphatók a trafikokban a következő hetekben. Ennek oka a dohányellátónál keresendő. A nagykereskedelem ugyanis a sikerpropaganda ellenére zökkenőkkel működik, több dohánymulti nem szerződött velük.

November másodikán megnyitottak az államosított dohány-nagykereskedés, az Országos Dohánybolt-ellátó Kft. (Odbe) viszonteladó ­(cash and carry) központjai – írta pár napja a British American Tobacco és a Continental Zrt. közös vállalataként alakult nagykercég, amelynek a minisztérium átjátszotta a dohány-nagykereskedelem jogát. Azt nem tették hozzá, hogy a trafikosok nagy része jelenleg nem ilyen üzletekben vásárol árut, hanem a nagykerek kijáró ügynökeitől. Aki mégis ilyen helyen vásárol árut, az lényegében átvállalja a nagykertől a szállítás tetemes költségét.

A trafikosok egyelőre a piaci kínálat töredékéből tudnak csak válogatni, mivel a hazai dohány­piac nagyobb részét lefedő multinacionális cégek, a Philip Morris, a Japan Tobacco és az Imperial továbbra sem írta alá az együttműködési szerződést az Odbével. A trafikok november közepéig még eldönthetik, hogy a trafikhoz kiszállító gyártóktól, vagy az Odbe időközben megnyitott raktáraiból vásárolnak, igaz, utóbbi helyeken csak a British American Tobacco (BAT), a Continental Zrt., valamint néhány kisebb hazai gyártó termékei közül választhatnak. November 17-től azonban már kizárólag az Odbén keresztül juthatnak dohányáruhoz. Ha a nagyok addig nem szerződnek le a nagykereskedőcéggel, úgy elvileg nem árusíthatnak Magyarországon, ez pedig komoly áruhiánnyal fenyeget. – A jövő hétre sem tudunk már előre tervezni – érzékeltette lapunknak az egyik dohánymulti itteni vezetője, hogy az utóbbi hónapok rapid kormányzati döntései nyomán miért nem mer még hozzávetőleges jósolgatásba sem bocsátkozni, hogyan alakulhat az üzlet a közeljövőben.

Rögtön nem lett gördülékeny
Rögtön nem lett gördülékeny
Kurucz Árpád / Népszabadság/archív
 

Kezdettől fogva nyílt titok volt, hogy a dohánypiac radikális átalakításának a célja a Fidesz-közeli Continental Zrt. helyzetbe hozása, ám a PM, a JTI és az Imperial Tobacco termékeinek hiánya meglehetősen népszerűségromboló áruhiánnyal fenyegeti a kormányt. A dohányosok egy adott márkához kötődnek, s vakmerő az, aki arra veszi a bátorságot, hogy radikális eszközökkel szoktassa át őket egy másik cigarettára.

Az áruhiány nem jó a dohányellátónak, igaz, a gyártóknak sem. A makacs cégek eladásai csökkennek, ám a dohányellátó sem jut hozzá a piaci becslések szerint éves szinten 16-17 milliárdos profitja egy részéhez. Az Odbe honlapján máris olvasható közlemény szerint, ha a nagy cégek „saját üzleti döntésük alapján” továbbra sem kívánnak megállapodást kötni az Odbe Kft.-vel, úgy a felelősség az esetlegesen kialakuló, hosszabb ideig tartó készlethiányokért kizárólag őket terheli.

A piaci szereplők egyelőre Brüsszelre várnak: korábban a dohánymultik a bizottsághoz fordultak az ügyben. Nem kizárható, hogy rövidesen valamilyen döntés születhet, ám ha sokáig elhúzódik a brüsszeli eljárás, úgy a nagy cégek sokat buknak. A piaci háború végeredménye komoly forgalomkiesés lehet. Ám van, amikor még ez sem elég fenyegető.

Az új rendszer ugyanis arra kényszerítené őket, hogy ezüsttálcán nyújtsák át a hétpecsétes üzleti titoknak számító készletforgalmi adataikat, árazási stratégiájukat a papíron versenysemleges, azonban valójában fő versenytársukból, a BAT-ból, illetve a Continental alkalmazottaiból verbuvált nagyker-monopóliumnak. Ez a többi dohánymulti nemzetközi stratégiáit is súlyosan érintheti, hiszen egy-egy itteni árazási információból már bőven lehet következtetni a cég nemzetközi gyakorlatára – érzékeltette egy ágazati szakértő a magyar dohány-nagykereskedelmi rendszer versenyjogi problémáit.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.