|
Tudták, mikor kell ajánlatot tenni Veres Viktor / Népszabadság |
Arra a kérdésünkre, hogy az állami monopóliumra miért nem írtak ki nyilvános pályázatot, Lázár úgy válaszolt: közpénzeknél valóban a pályázat kiírása a megszokott, most viszont „azért nincs pályázat, mert nincs közpénz” – mondta, nagyvonalúan eltekintve a koncessziós díj mibenlétéről. „December óta minden cég tudott a lehetőségről” – kommentálta Lázár azt a finoman szólva is életszerűtlen helyzetet, hogy miért csak egyetlen konzorcium jelentkezett, és a többi szóba jövő dohánycég – Imperial Tobacco, Japan Tobacco International, Róna Dohányfeldolgozó – a babérjain üldögélve hagyta elúszni az álomüzletet. Az igaz Lázár állításából, hogy tavaly decemberben a trafikellátóról elfogadott törvényben szerepelt, hogy a kormány pályáztatás nélkül is kijelölhet céget dohányellátónak. Ugyanakkor a törvényben ott volt opcióként a nyilvános pályázat lehetősége is, a kormány pedig sem akkor, sem azóta nem tisztázta, milyen módon próbálja majd kiválasztani a majdani trafikellátós vállalkozást.
A többi csak várt
A többi, hoppon maradt dohánycégnél azt mondták: mostanáig arra vártak, hogy a kormány jelezze, milyen módon kaphatják meg a dohány-nagykereskedelem jogát. „Sejtelmünk sem volt róla, hogy kijelöléssel fog megtörténni a dohánynagykereskedő kiválasztása” – kommentálták az egyik cégnél a hírt. Arról pedig pláne nem tudtak, hogy valakik már réges-régen közös ajánlatot adtak be. A kormányzati és a céges magyarázatok furcsaságát csak az adja, hogy a jelek szerint korántsem friss döntésről van szó. Úgy tudni, a kormány már többkörös tárgyaláson is túl van a győztes cégekkel, ahogy erre utalhat az is, hogy mint megírtuk, a Continental már hetekkel ezelőtt hirdetésekben toborzott értékesítési munkatársakat az ország egész területére.
A Continental sikere nem okozott nagy meglepetést a piacon. Az erős kormánypártközeli kapcsolatrendszerrel rendelkező hódmezővásárhelyi vállalkozás – a cég felügyelőbizottsági elnöke ma is Dancsó József, a Magyar Államkincstár elnöke – nemcsak a trafiktender egyik nagy nyertese volt, de egy kis technikai malőr miatt korábban az is kiderült, hogy már a trafiktörvény kialakításában is részt vett. Az itteni gyártókapacitása miatt a „jó multi” szerepét megkapó BAT sikere sem volt teljesen meglepő. Igaz, a dohányellátóról szóló törvény szerint elvileg csak az a vállalkozás minősült „megbízható dohánykereskedőnek” – azaz csak az kaphatta meg a dohány-nagykereskedelem jogát –, amely működése során soha nem kapott 20 millió forintnál nagyobb bírságot jogsértésért.
Közös lóval
A „Lex Philip Morris”-nak is tekinthető passzusnak – láss csodát, véletlenül a „rosszmultinak” számító Philip Morris pontosan ekkora fogyasztóvédelmi bírságot kapott 2007-ben – a BAT sem felel meg. A BAT Hungary 2008-ban kapott 300 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot. Úgy tudni, hogy a megoldás végül az lett, hogy rövidesen a BAT és a Continental közös kft.-t hoz létre, az új cég pedig immáron tiszta lappal foghat neki a dohány-nagykereskedelmi feladatok ellátásának. A szabályozás ugyanis kimondja: kaphat koncessziót az a cég, amely megbízható dohánykereskedő többségi tulajdonában van. Ehhez pedig elég a Contintental 50 százalék plusz egy szavazat részesedése.