Vonatfülke-forradalom: az utas többet fizet, mégse tud leülni
A család tagjainak a győri vasútállomáson személyenként közel ötszáz forintos pluszpénzt kellett leróniuk a Győr-Budapest járatra, ami elvileg magában foglalta a helybiztosítás díját. Az osztrák vasúttársaság által üzemeltetett szerelvény magasabb minőségi fokozatot nyújt az utasoknak, mint a hagyományos – minden üléshez tartozik például olyan áramforrás, amellyel elektronikai eszközöket működtethet az utazó, vagy épp feltöltheti lemerülő félben lévő mobiltelefonját.
És az ülések is kényelmesebbek. Már ha egyáltalán le tud ülni az, akinek kötelezően meg kellett váltania Magyarországon a belföldi helyjegyes bilétát.
A mezőkövesdi család azonban végigállta a Győr és Budapest közötti utat, mert a helyükön ülő osztrák házaspárnak nem akaródzott felkelni onnét. Nem is értették, miért kellene ezt tenniük, hiszen Bécsben, ahol megváltották a Budapestig szóló jegyüket, nem kellett pótjegyet venniük a helyre.
– A kalauz csak izzadt, vakargatta a fülét, hogy elvileg fel kellene állítania a két osztrákot, de hát milyen kellemetlen, mégiscsak osztrák társaság működteti a vonatot – meséli a családfő, aki azt tervezi, hogy a fogyasztóvédelmi, vagy az egyenlő bánásmódért felelős hatósághoz fordul jogorvoslatért. Szerinte ugyanis a MÁV Zrt. nem tudja biztosítani azt a szolgáltatatást, amit megfizettet az utasokkal. A helyjegy árát pedig nem térítik vissza akkor sem, ha nem tud leülni a hazai oldalon felszállt utas.
Úgy vélte: a MÁV a fülkékben kialakult aktuális erőviszonyokra bízza az ügyintézést: ha elég hangosan kiabál a drágább jegyet váltott utas, talán sikerül felállítania az amúgy hosszú órák óta nyugalomban ülő, s a kialakult helyzetet csodálkozva néző osztrák vagy német utast, netán külföldről hazafelé tartó honfitársát. Mindenképpen kellemetlen az ügy, hisz ha le is tud ülni az ember, lelkifurdalása van, amiért felugrasztott valakit, esetleg épp egy idősebb utast, akinek onnantól kezdve állnia kell Budapestig. Nem értem, miért nem lehet azonos mércével mérni az utasokat, és mindenkit egyformán kötelezni a pótjegy fizetésre? – magyarázza.
Megkérdeztük a magyar vasúttársaságot, nem tartják-e igazságtalannak, hogy ugyanarra a szerelvényre az egyik utasnak kötelező helyjegyet venni, míg a másiknak nem? A kommunikációs osztály válaszában azt írta: a MÁV-START Zrt. és az ÖBB (Osztrák Szövetségi Vasutak) együttműködésében közlekedő railjet-járatok alapvetően a nemzetközi távolsági forgalom lebonyolítását szolgálják, de a belföldi közszolgáltatás részét is képezik.
Tavaly december 8-ig ezeken a vonatokon, belföldi forgalomban helybiztosítás nélküli InterCity pótjegyváltási kötelezettség volt érvényes. Az eladható pótjegyek számát az ÖBB és a MÁV-START egy közös megállapodás alapján szabályozta, s ezen felül nem került sor további helykapacitás értékesítésre. Azonban egyre több utas választotta, hogy a vonatra pótjegy megváltása nélkül száll fel – vállalva akár az ötszáz forintos büntetés megfizetését a fedélzeten – így ezek a vonatok mind telítettebbekké váltak.
A MÁV-START Zrt. ezért a 2012-2013. évi menetrendváltást követően belföldi forgalomban immár kötelező helybiztosítással közlekedteti a szerelvényeket, s így – legalábbis a közlemény szerint – a hétvégén, az ünnepek alatt, valamint a rendezvények időszakában megnövekedő utasforgalom esetén is biztosítják az utasok ülőhelyét. Közölték: nemzetközi utazás esetén a helyjegyváltás továbbra sem kötelező. Megkérdeztük azt is, etikusnak tartják-e, hogy olyan szolgáltatásért fizettet pluszpénzt a MÁV, amelyet nem tud garantálni, illetve hogy kártalanítják-e azokat az utasokat, akik nem tudnak leülni a helyjegy szerinti helyükre?
– A railjet-szerelvények belföldi szakaszára pót- és helyjegyváltási kötelezettség érvényes, míg nemzetközi forgalomban fakultatív helybiztosítás érvényes. A railjet vonatokon az ülőhely feletti kijelzőn mind a belföldi, mind a nemzetközi foglalásokat feltüntetjük. Azok az utasok, akik ilyen helyre ülnek le, kötelesek átadni a helyet a megfelelő helyjeggyel rendelkező utas részére. A helyjeggyel rendelkező utasok számára azt javasolja a vasúttársaság, hogy a jogosultságuk érvényesítése érdekében forduljanak a jegyvizsgálókhoz. Amennyiben az utas felé a segítségnyújtás valamely okból elmarad, a személyszállító vasúttársaság kivizsgálja az esetet – válaszolták. Hozzátették: ilyen ügyekben eddig ügyfélszolgálatukhoz tíz-egynéhány panasz érkezett, miközben közel százezer utas vette igénybe a railjet vonatokat.
Kissé naiv felvetésünkre, vajon gondolkodnak-e azon, hogy a hazai szakaszon is eltörlik a kötelező helyjegy-fizetést, és így azonos feltételekkel utazhatna minden utas, azt válaszolták: a személyszállító vasúttársaság a railjet-szerelvényeken jelenleg alkalmazott belföldi menetjegyváltásban nem tervez változást. Nemzetközi viszonylatban a vonat igénybe vételének feltételei azonosak Németország és Ausztria irányába.
A MÁV-START Zrt. jelenlegi információi alapján sem a Német Vasúttársaság, sem pedig az Osztrák Szövetségi Vasutak nem tervezi, hogy felárkötelessé tegye a railjet vonatokat a nemzetközi utazások esetén. Az Osztrák Szövetségi Vasutak mindemellett felhívja a figyelmet a honlapján és egyéb hirdetményeken, hogy a magyarországi belföldi forgalomban kötelező a helyjegyváltás, ezért a MÁV szerint már egyre több nemzetközi utas veszi meg a helyjegyét, biztosítva ezzel ülőhelyét.