Belföld: Visszadobták Tarlósnak az agglomerációs labdát - NOL.hu
 

Visszadobták Tarlósnak az agglomerációs labdát

Az állam a helyközi járatok üzemeltetésére is adott pénzt tavaly – állítja a Világgazdaságnak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). Az agglomerációs közlekedés finanszírozása ugyanis a budapesti tömegközlekedés finanszírozásába épül be.

Az állam tavaly 24 milliárdot biztosított erre a célra, az idén 18 milliárdot. A fenti normatíva az idén kiegészül az iparűzési adó megosztási módjának változásából adódó 5-6 milliárd forinttal. Az utóbbit szabályozó salátatörvény – amelyet Tarlós István főpolgármester külföldi útja idején terjesztettek be és fogadtak el – viszont úgy rendelkezik, hogy az adóbevételt a helyi közlekedés finanszírozására kell fordítani.

Mindezeket összevéve a fővárosi önkormányzat nem látja biztosítottnak az agglomerációs járatok finanszírozását, ezért a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a múlt héten felszólító levelet küldött a NFM-nek. Ennek értelmében a főváros két hét múlva felmondja az agglomerációs járatok üzemeltetésére vonatkozó 2014-es megállapodásokat, ha a tárca addig nem biztosít fedezetet a működtetésre. Eddig ugyanis a szerződésben foglaltakkal ellentétben egyetlen fillért sem kapott erre a főváros. Az állami normatívát célzottan a helyi közlekedés működtetésére kapja az önkormányzat. Az NFM ezzel szemben azt állítja a Világgazdaságnak, hogy az állami normatíva messze meghaladja az agglomerációs járatok – menetdíjbevétellel és települési hozzájárulásokkal nem fedezett – kiadásait.

Mint arról beszámoltunk, a Fővárosi Közgyűlés február 17-én tárgyalja az idei költségvetést, amelyben nem szerepel a 400 ezer embert érintő agglomerációs közlekedés fenntartása. Ehhez előbb fel kell mondani a minisztériummal kötött megállapodást. Ezt rendkívüli felmondással tehetik meg. A BKK által küldött felszólító levélben a Népszabadság által idézett passzusra hivatkoznak, miszerint a „minisztérium nem teljesíti fizetési kötelezettségét”. A helyközi közlekedés „bevételekkel nem fedezett költségeinek finanszírozása elvileg a 2013-ban kötött „Budapest 21” megállapodás alapján történne”. Ennek teljesülése erősen vitatható.

A készülő fővárosi költségvetésben pedig nincs fedezet az agglomerációs járatok szűken számítva 10 milliárdos veszteségére. Ezt a főváros bizonyosan nem tudja kigazdálkodni a kötelező feladatainak ellátása mellett – jelentette ki a főpolgármester, aki a Népszabadság kérdésére úgy fogalmazott: február 17-ig, a Fővárosi Közgyűlés idei költségvetést tárgyaló üléséig biztosan járnak a HÉV-ek és a buszok. Azt, hogy mi lesz utána, a Seszták Miklóssal folytatott tárgyalások döntik el. Ezekre még nincs időpont. Sőt a Világgazdaság értesülése szerint Seszták Miklós még felhatalmazást sem kapott a tárgyalások megkezdésére a kormánytól.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér