Villamost vásárolna a BKV a metró pénzből

A BKV egy éves teljes költségvetését új villamosok és trolibuszok vásárlására fordíthatja. A százmilliárd csaknem fele a 4-es metró építésére megítélt pénzből jönne. S közben a BKK 77,6 milliót költött bérekre.

Minimális önrész mellett, már odaítélt, de még le nem hívott unós forrásból akár a százmilliárd forintot is meghaladó összegért venne új torlibuszokat és villamosokat a BKV. Így a közlekedési cég egy évnyi teljes költségvetését fordíthatná csaknem száz új villamos és ugyennyi troli vásárlására - erősítette meg Népszavának Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója.

Sietni kell: a még ki sem írt - általában évekig húzódó - tenderek szerződéskötési határideje 2013, a járművek leszállításáé pedig 2015. A BKV legrosszabb állapotú buszparkjának frissítésére most nem jut pénz, de az ágazattal amúgy is más terve van a fővárosnak: komplett telephelyeket, autóbuszos ellátási körzeteket "privatizálna", Tarlós István főpolgármester január óta arról győzködi a kormányt, hogy "ez a lépés nem klasszikus privatizáció".

A pénzből a Combino-villamokkal megegyező hosszúságú új járművek állhatnak forgalomba az 1-es villamos vonalán 2015-től. Rövidebb, de szintén alacsonypadlós új szerelvények közlekedhetnek féltucat más vonalon is, valamint csaknem száz új trolibusz is érkezhet a fővárosba.

A járműbeszerzés fedezére kiszemelt uniós forrást gyarapítja az a mintegy 43 milliárd forintnyi euró is, melyet Brüsszel a 4-es metró első szakaszára nem tartott elszámolhatónak. Emlékezetes: korábban azért kapott Budapest a várt 224 milliárd forint helyett csak 181 milliárdot az azóta kész 10 állomásos első ütemre, mert az EU - közbeszerzési aggályok miatt nem ítélt elszámolhatónak 11 szerződést. Ám az EU késznek mutatkozott arra, hogy ez az összeg ne vesszen el, hanem felhasználhassák másra, például a metró második szakaszára. Utóbbi ütemre azonban az új magyar kormány végül nem nyújtott be pályázatot Brüsszelnek és a főváros is "lefújta" a maga részéről a beruházást.

Arányaiban a 160 darabos trolibusz-flotta sem teljesít jobban: ennek is körülbelül a 70 százalékát ki kellene dobni, miután az állomány fele 20 évnél, további csaknem ötöde pedig 30 évnél öregebb. A villamosoknál nem ilyen riasztó a helyzet, bár a legidősebb Ganz-gyártmányú darabok már elmúltak 40 évesek.

A 600 darabos állomány több, mint felét kitevő csehszlovák "Tatra" járművek is elérik 1-2 év múlva a már nem ideális szintet. Addigra a flotta több, mint 90 százalékának - a Combinók kivételével - átlagéletkora 30-40 év lesz, vagyis cserére érett.

A tervezett programban a villamosok körülbelül hatodát és a trolibuszok mintegy kétharmadát le lehetne cserélni, ráadásul minimális saját forrással, döntően uniós pénzből - erősítette meg a még áprilisban a fővárosi közgyűlés elé kerülő koncepciót a BKK vezérigazgatója.

Mivel az alapból járműbeszerzésre lehívni tervezett összeg egyelőre csak becsülhető, összegszerűségét tekintve kétféle - egy alap- illetve egy bővített változatot tartalmazó - forgatókönyvet készítettek. A minimál-program 57 milliárd forintos uniós pénzzel, míg a jó eséllyel elérhető teljes változat ennek duplájával kalkulál.

Az utóbbi, 114 milliárdos keretből 12 darab, a Combinókkal megegyezően 54 méter hosszú, alacsonypadlós villamos vásárolható az 1-es vonalra, további 84 darab - 35 méter hosszú - szerelvényt pedig féltucat más vonal közt osztanának el. Az új járműveket úgy csoportosítanák, hogy negyedóránként mindenhol felbukkanjon egy alacsonypadlós jármű - javítva a katasztrofális esélyegyenlőségi mutatókat.

S közben leginkább bérekre költötte a BKK a tavaly őszi megalakulása óta elköltött mintegy százmillió forintot. A tulajdonos főváros közgyűlése márciusban 50 millióról 300 millió forintra volt kénytelen emelni a társaság törzstőkéjét, mivel a 150 milliós kezdőtőkéből a BKK felélt 100 milliót és csak március végéig maradt volna pénze. Az elmúlt öt hónapban 77,6 milliót fizettek ki bérekre és azok közterheire. Az összesen 44 alkalmazottat foglalkoztató megrendelő-szervezetnél ez alapján átlagosan bruttó 350 ezer forintos havi keresetek jönnek ki.

Ennél persze többet kap Vitézy (1,6 milliót) és a vezetők. Valójában Vitézyvel együtt 12 vezető van: egy vezérigazgató-helyettes, aki 1,45 milliót kap, három igazgató, akiknek 1,15 milliós a havi bruttója, továbbá hét főosztályvezető.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.