Villamosbukta Debrecenben: nincs kész a pálya, új tendert írnak ki

Nem lett kész határidőre a 2-es villamosvonal Debrecenben, ezért az önkormányzat érvényesíti maximum 900 millió forintos kötbérigényét a kivitelező konzorciummal szemben, egyúttal új közbeszerzés kiírására készül. A cégcsoport vezető cége a Demján Sándor üzletember érdekeltségébe tartozó Arcadom Zrt.

Az ATK-Debrecen Konzorciumnak május 31-én kellett volna befejeznie a debreceni 2-es villamospálya és a hozzá tartozó remízépület kivitelezését, ami nem történt meg: maga a pálya mintegy 23 százalékos, a remíz pedig 32-33 százalékos készültségi fokon áll. Kósa Lajos polgármester ma sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a debreceni önkormányzat június elsejével benyújtja napi 10 millió forintos kötbérigényét a konzorciummal szemben, s azt tervezi, hogy új közbeszerzést ír ki a beruházás kivitelezésére.

Mint arról korábban beszámoltunk: egy, összesen mintegy 20 milliárd forintos, az Európai Unió által támogatott beruházás keretében Debrecen új villamospályát építtet, s új villamosok beszerzésére írt ki tendert. A spanyol CAF által gyártott villamosok 2014 tavaszára érkeznek meg Debrecenbe. A teljes bekerülési költségből mintegy 7,5 milliárd forintba kerül az új villamospálya építése, az erre kiírt pályázatot 2010-ben az ATK-Debrecen Konzorcium nyerte el. Ennek tagjai a Demján Sándor üzletember érdekeltségébe tartozó budapesti Arcadom Zrt., az ugyancsak fővárosi Tóth T. D. Kft., valamint a Miklóssy Ferenc debreceni üzletember által vezetett Keviép Kft. A konzorciumnak a város az eddig elvégzett munkák fejében összesen 2,1 milliárd forintot fizetett ki. A legutóbbi számlázás óta – a polgármesteri hivatal adatai szerint – mintegy 170-200 millió forint értékű munkavégzés történt.

Kósa Lajos polgármester közölte: megállapítható, hogy a beruházás nem valósult meg a május 31-i határidőre, ezért a város bejelenti igényét a napi 10 millió forintos kötbérre – ennek a maximális, 90 napos futamidővel számított értéke 900 millió forint –, s egyúttal az önkormányzat lehívja az előlegfizetési és a teljesítési bankgaranciát is. Az előlegfizetési garancia összege a jelenlegi állás szerint 725 millió forint, a teljesítési garancia pedig 377 millió forint.

Hozzátette: a város és a konzorcium között lévő szerződés annak ellenére érvényben van, hogy a cégcsoport nem fejezte be határidőre a kivitelezést. Ennek megfelelően most az a menetrend – fejtette ki Kósa –, hogy felszólítják a konzorciumot a munka befejezésére, s ha ezt nem teszi meg 14 napon belül, akkor a szerződést felmondják, az eddig elvégzett munkával elszámolnak, majd új közbeszerzést írnak ki. A polgármester bízik benne, hogy a kiírástól számított négy hónapon belül munkaterületet tudnak biztosítani az új kivitelezőnek, ősszel folytatóthat a munka, így a 2014-re tervezett átadásnak nem lesz akadálya.

Azzal kapcsolatban, hogy miért nem módosítottak határidőt, vagy miért nem bontottak szerződést már hetekkel ezelőtt, amikor már régen látszott, hogy a befejezésből nem lesz semmi, Kósa Lajos azt mondta: ez esetben a város elesett volna a napi tízmillió forintos kötbértől. 

Kérdésünkre, miszerint az egyeztetések során a konzorcium milyen magyarázatot adott a történtekre, Kósa Lajos azt válaszolta: a cégcsoportnál azzal érveltek, hogy az új villamosokat gyártó CAF-cégcsoport adataira vártak az új járművek paramétereit illetően, mert a pályát csak akkor tudják megépíteni, ha a járművek minden műszaki paramétere a rendelkezésükre áll. A polgármester szerint azonban ezt az indoklást nem lehet elfogadni, mert a hiányzó paraméterek a teljes beruházás maximum öt százalékára lehetnek kihatással. Hozzátette: lehetett volna határidőt hosszabbítani, ha most a kivitelezés 95 százalékos készültségen állna, de így nem, mert ennél jóval nagyobb az elmaradás.

 

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.