Vészsáv lehet a leállósáv új neve
A közlemény emlékeztet: az ÁKK elsődleges feladata a biztonságos közlekedés feltételeinek megteremtése, a balesetek számának és súlyosságának csökkentése a kezelésében lévő úthálózaton. E célkitűzés jegyében indította útnak februárban a társaság közlekedésbiztonsági kampányát, amelynek elsődleges célja a leállósáv nem rendeltetésszerű használatának visszaszorítása, a leállósávban történő balesetek számának és az ott bekövetkező halálesetek számának csökkentése volt. Az autópályák a közúthálózat legbiztonságosabb részei, tavaly mégis csaknem 50 ember vesztette életét a pályákon (közülük öten a leállósávon), 20 százalékkal többen, mint 2008-ban.
Az ÁAK szerint a kedvezőtlen tendenciát részben az magyarázza, hogy új balesettípusként több gyalogosgázolás is történt a pályán. Ezek a jellemzően halállal végződő balesetek azért következtek be, mert az autóvezetők túlnyomó része nem ismeri, vagy már elfelejtette a leállósáv használatának szabályait.
A kampány egyszerre hívta fel a figyelmet a leállósáv rendeltetésszerű használatára, és általában a kulturált közlekedés fontosságára, de célul tűzte ki azt is, hogy konszenzust teremtsen a leállósáv átnevezésére. Az ÁAK szerint ugyanis a leállósáv elnevezés túlságosan megengedő, azt sugallja, hogy ezen a területen megállhat és pihenhet, intézheti ügyes-bajos dolgait a vezető. Ezzel szemben a KRESZ szerint a leállósávban csak akkor lehet megállni, ha az autó műszaki állapota miatt nem lehetséges a továbbhaladás. Szakmai körökben széles konszenzus alakult ki a leállósáv átnevezésének szükségességéről.
Az ÁAK ezt a javaslatot elküldte a közlekedéssel foglakozó Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, amely azt az ORFK-nak továbbíthatja annak érdekében, hogy módosítsák a KRESZ-t - mondta Béni Gyöngyi, a szervezet kommunikációs vezetője.
Az ÁAK szerint a kampány során egyértelművé vált, hogy nemcsak a szakma, hanem a közlekedők is támogatják az új név bevezetését. A véleményt nyilvánító több mint tízezer szavazó döntő többsége az elriasztóbb "vészsáv" elnevezést támogatta, mert abból vita nélkül következik mindenki számára, hogy kizárólag veszély esetén lehet igénybe venni a forgalmi sávok melletti útterületet. (forrás:hirado.hu)