Veszélyes szállítmányok: komoly szigorítás készül

Drákói szigorra számíthatnak mindazok, a veszélyes áruk szállítása során követnek el valamilyen szabálytalanságot. Egy illegális fuvar tízmillióba is kerülhet.

Valószínűleg kevés embert érdekel, ám sokak biztonságát érinti, hogy a katasztrófavédelmi szervezetek jövőre ellenőrizhetik a veszélyes árut szállító vonatokat, repülőgépeket és hajókat is. Ma ugyanis csak a közúti szállítmányoknál rendelkeznek ilyen jogosítvánnyal, miközben vasúton, a Dunán vagy a levegőben is továbbítanak az egészségre vagy a környezetre ártalmas rakományokat.

Egy most készülő kormányrendelet szerint a veszélyes szállítmányokat minden esetben előre be kell jelenteni a katasztrófavédelmi szervezetnek, amely az ilyen rakománnyal megrakott járműveket folyamatosan ellenőrizni is fogja. Ha pedig rendellenességet észlelnek, a szállítmányt feltartóztatják, a felmerülő költségeket pedig a feladónak és a fuvarozónak kell viselnie. A tervezet ugyanakkor jelentős összegű, esetenként akár kétmilliós bírság kiszabását is lehetővé tenné.

Az egészen jelentéktelennek tűnő szabálytalanság is sokba kerülhet: elég, ha a rakományról hiányzik a veszélyt jelző narancssárga tábla, és máris ugrik félmillió forint. Ugyanennyibe kerül, ha elmaradt a szállítmányt kísérő személyzet felkészítése.

A dohányzási tilalom megszegése miatt háromszázezret, az írásbeli utasítások tartalmi hibái miatt meg százezret lehet fizetni. Akár a helyszínen is, mert igyekeznem megteremteni a feltételeit annak, hogy a kiszabott büntetést kártyával leróhassák.

De vannak ennél riasztóbb tételek is. Ha valaki a légi szállításból kizárt árut fuvaroz repülővel, annak tízmilliós lesz a számla. Amennyiben nem engedélyezett csomagolóanyagot használnak, az két és fél milliót kóstál majd.

Vasúton vagy vízen olcsóbban meg lehet úszni, mert a bírság maximuma egymillió forint. Ennyibe kerül például az, ha a termék szállítása nem engedélyezett, illetve a rakomány szivárog, vagy a rögzítésére vonatkozó szabályokat megszegik.

Szakértők mindettől azt remélik, hogy a veszélyes áruk szállítása körül esetenként tapasztalható slendriánságokat sikerül megszüntetni. Ami közös érdek, hiszen a vasutak nagyvárosokat szelnek át, a Duna Budapest szívén folyik keresztül, a repülőgépek pedig szinte bárhol kockázatot jelenthetnek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.