Végig hajózható lesz a Duna?
Barsiné Pataky Etelka tájékoztatása szerint a stratégia kidolgozásának első fázisa, az úgynevezett nyílt konzultáció időszaka már lezárult. Most a decemberig terjedő időszakban a program véglegesítése zajlik. 2011 áprilisáig a stratégia végrehajtásának mechanizmusait dolgozhatják ki, hogy a jövő év júniusában az Európai Tanács már el is fogadhassa a Duna-régió együttműködési programját - mondta a kormánybiztos a Budapest Business Region konferencián.
A Duna-stratégia kidolgozásában összesen 14 ország - ebből 8 EU-tagállam és 6 nem EU-tag - vesz részt, Németországtól Ukrajnáig. A kormánybiztos a stratégia által tárgyalt 11 fő terület közé sorolta a közlekedést, a turizmus-kultúrát, az energiapolitikát, az árvíz- és aszályvédelmet és a versenyképességet. Hangsúlyozta, hogy az egyik központi elem lehet a Duna hajózhatóságának megvalósítása, amely akár 2015-re meg is valósulhat.
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára arról szólt, hogy a Duna-stratégia nem kizárólag szakmai-technikai kérdés, hanem érzelmi hozzáállást is megkövetel. "Magyarország számára a Duna egy központi kérdés. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy erről ne vegyünk tudomást" - fogalmazott.
Az államtitkár közölte, hogy az Új Széchenyi Terv tételei között szerepelnek a Duna-stratégiához köthető fejlesztési pénzek, ezek nagy lökést adhatnak a régió 3-4 országában beruházni kívánó magyar vállalatoknak. Fónagy János szerint a Duna-régió stratégiának köszönhetően felgyorsulhat az észak-déli közlekedési folyosók fejlesztése, valóra válhat Magyarország csatlakozása az európai nagysebességű vasúti hálózatokhoz, továbbá újabb lendületet kaphat a Duna hajózhatóságának javítása is.