Vége a tesztnek, elindul a Bubi

Féléves csúszással, hétfőn elindul a Bubi. A budapesti közbringarendszer üzemeltetői kedvezményeket ígérnek, nagyot az őszi-téli szezonra, de azért lesz olcsó bringa ezt követően is.
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Szeptember 8-án, hétfőn elindul a fővárosi közbringarendszer, a MOL Bubi Budapest új közösségi közlekedési lehetősége – jelentették be a Bubi Facebook-oldalán és közleményben is. Eredetileg áprilisra tervezték az indulást, ám ebből csak egy nyári teszt lett, amit később kiszélesítettek: közel kétezren használták a rendszert eddig.

Az indulásról szóló közlemény szerint a teszt alatt a csúcs napi 3200 használat volt, és a próbaüzem alatt felmerült hibák, kényelmetlenségek többségét már menet közben javították. A Közbringások szerint a többség általában kényelmesnek találta a zöld bringákat, és úgy ítélte meg, hogy MOL Bubi kártyával is könnyű használni a rendszert.

A sajtótesztekben a kártyás rendszer valóban jól vizsgázott, ám a gépek megítélése azért nem volt ennyire kedvező. A Bubi ugyanis a rongálások elleni védelem miatt elég robusztus darab, nem éppen hegymenetre tervezve: pontosabban szólva alaposan le lehet izzadni egy nem túl nagy emelkedőn is, mert a bicikli nehéz. A közlemény szerint visszajelzések alapján a BKK számos kisebb kényelmi fejlesztést végez még a kerékpárokon a következő hetekben: a gumikat például könnyebb kivitelűre cserélik, így könnyebben lehet majd hajtani a gépeket.

Most a rendszer kipróbálására az év végéig biztosítanak majd extra kedvezményeket: az első bérlet csak háromezer forint lesz, ezért lehet használni majd a kerékpárokat (félórás etapokban további díjfizetés nélkül) egészen az év végéig. A szabály egyszerű: egy gépet fél órára kvázi ingyen (egyszeri díjért) lehet igénybe venni, percdíjat csak a félórás használat után kell fizetni. A háromezres bérlet fele például leutazható percdíjakkal.

Az éves bérlet akciósan most 18.900 forint helyett 12 ezer forint lesz (ebből ötezer a leutazható a félórán túli bringázások esetén), a féléves bérlet ára most nyolcezer forint (háromezer forintos benne foglalt kerettel) – az árak itt „visszavonásig" lesznek érvényesek. Akinek azonban van BKK bérlete, az az éves bérletet féláron veheti meg – és a kedvezmény halmozható (vagyis most bérlettel hatezer az éves Bubi-bérlet, benne foglalt ötezer forint lebringázható túlórával).

Némi probléma, hogy bérletet egyelőre csak a BKK ügyfélközpontjaiban lehet venni – összesen a város négy pontján, ami valójában három: a Deák tér és a BKK központja a Rumbach Sebestény utcában egymástól pár lépésre van, ezen kívül a Kelenföldi pályaudvaron, és a Keletinél kínál elérési pontot a BKK. Talán nem véletlen, hogy a bérletvásárláshoz máris online regisztrációt javasolnak (ekkor a sorban állás elkerülhető).

Jó hír, hogy bérlet nélkül is ki lehet majd azért próbálni a rendszert: jegyet az automatáknál a biciklik mellett lehet váltani (nem mindegyiknél, de elég sok ponton). Most ez se nagyon drága – az egyszeri használat szeptember 22-igmindössze száz forint lesz. A probléma, hogy ez kaució levonásával jár: 25 ezer forintot zárolnak a bankszámlán, ami persze visszajár majd (pontosabban: 24 ezer 900 forintot fizetnek vissza alapesetben).

Mindegyik esetben igaz azonban, hogy bérlettel (vagy a 25 ezres kaucióval) összesen négy bringa kölcsönözhető ki - száz forintért így négyen is Bubizhatnak egyszerre (vagy négyen használhatják ugyanazt a bérletet). Szeptember 23. után se lesz mindez sokkal drágább, bár akkor 500 forint lesz a félórás tarifa (ahogyan egyébként az időn túli használat is 500 forint félóránként már most is).   

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.