Változhatnak a kerékbilincselés szabályai Budapesten
Változhatnak a kerékbilincselés szabályai Budapesten 2012 első negyedévében, miután a képviselők elfogadták Tarlós István főpolgármester ez irányú előterjesztését a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén. A főváros az egységesítés érdekében egyeztető tárgyalásokat kezdeményez a kerületekkel.
A képviselők 27 igen és 5 tartózkodás mellett fogadták el a főpolgármester előterjesztését, amelyben Tarlós István úgy fogalmazott: Budapesten jelenleg nem egységes a kerékbilincselés és a járművek elszállításának jogi háttere, ezért a főváros egyeztető tárgyalásokat kezdeményezne a kerületekkel az egységesítés érdekében. A koncepció lényege, hogy kerékbilincselésre csak a legszükségesebb esetben kerülhessen sor, mivel nem szeretnék a szabálytalankodó járművet a szabálysértés helyén "konzerválni"; az üzemképtelen, valamint a közúti forgalom biztonságát, a közbiztonságot veszélyeztető járműveket elszállíttatnák, és erről a kerületekkel is meg szeretnének állapodni.
Az előterjesztés vitájában Molnár Gyula (MSZP) azt mondta, a probléma valós, de ebből Tarlós István egy elemet emelt ki, arra kínál megoldást, de ezzel nem fog az egész parkolási probléma megoldódni Budapesten. Ez nem stratégia, ez csak a felületet karcolgatja - mondta a szocialista politikus. Az MSZP-frakció egyik része igennel szavazott, a másik része tartózkodott.
Losonczy Pál (Jobbik) azt hangsúlyozta, hogy pártja a teljes kerékbilincseléses rendszer ellen van, mert az a korrupció melegágyának tekinthető. Hanzély Ákos (LMP) az előterjesztés támogatása mellett emelt szót, mint mondta, pártja minden olyan kezdeményezést támogat, amely az egységesítés irányába mutat.
Az előterjesztés elfogadásával kezdeményezték a jogszabályok olyan célú módosítását is, hogy a fővárosi önkormányzat főjegyzője is elsőfokú szabálysértési hatóságnak minősüljön, mivel jelenleg a felügyelet, illetve általában a fővárosi önkormányzat által kezdeményezett szabálysértési eljárásokban kiszabott bírságok is a kerületekhez folynak be.
Tarlós István az előterjesztésben hangsúlyozta, Budapesten nem egységes a kerékbilincselés és a járművek elszállításának gyakorlata, mert a kerületekkel különböző megállapodásokat kötöttek. Az I., a XIII., a XIV., a XV., a XVI., a XIX., a XX. és a XXIII. kerületben a Fővárosi Közterület-felügyelet valamennyi közterületen eljárhat a megkötött megállapodás szerint. A II., az V., a VI., a VII., a IX., a X. és a XVIII. kerületben csak a főváros tulajdonában lévő közterületeken járhatnak el, míg a IV., a XVII. és a XXII. kerületben csak kerékbilincselésre jogosult a felügyelet. A III., a VIII., a XI., a XII. és a XXI. kerületben viszont a felügyeletnek semmilyen jogköre nincs.
A főpolgármester előterjesztése szerint Budapest közlekedésében jelenleg kaotikus állapotok uralkodnak, tarthatatlan az a helyzet, hogy a közlekedési szabálytalanságok legkirívóbb szabálysértői alig, vagy egyáltalán nem vonhatóak felelősségre. A közlekedést zavaró jelenségek megszüntetése, a parkolási fegyelem és a főváros áteresztő-képességének javítása érdekében egységesebbé, átláthatóbbá, ellenőrizhetőbbé kell tenni Budapest közterületein a szabálytalanul várakozó üzemképtelen, és a közúti forgalom biztonságát, a közbiztonságot veszélyeztető gépjárművek elszállítását, valamint a szabálytalanul "elhelyezett" gépjárművek kivételes esetben történő kerékbilincselését - fogalmazott Tarlós István.