Választási szövetségre lép az MSZP, az SZDSZ és az MDF?
A kis támogatottságú pártok önmagukban nehezen tudják majd szavazóikat mozgósítani az európai parlamenti választáson. Ha az MSZP nem jut 6-7 mandátumhoz, akkor felmerül a párton belüli átalakítás kérdése - mondta az InfoRádiónak Giró-Szász András, a Századvég Alapítvány igazgatója.
Szerinte a nagy meglepetést a szocialisták és az MDF EP-listája keltette. Utóbbi Bokros Lajos, és Habsburg György jelölésével új, a gazdasági válságot érdemben kezelni kívánó választókat akarják megcélozni.
Az elemző elképzelhetőnek tartja, hogy a szocialisták, a szabad demokraták és az MDF-esek végül egy választási közösséget alkossanak. A döntés és annak kommunikálása nem volt kellőképpen előkészítve, ezért az a párton belül is megosztottságot eredményezett. Az SZDSZ szintén beleáll a Reformszövetség programjába, ugyanakkor egyértelműben megpróbálja újraaktivizálni azt a liberális szavazótömeget, amely eddig is besegítette őt a különböző parlamentekbe.
A Fidesz könnyen képes lesz aktivizálni saját szavazótáborát, de ha a másik három parlamenti párt önmagában vág neki a választásoknak, nagyon nehéz dolguk lesz a mozgósítással. Ha a két kis párt nem tud mandátumot szerezni, akkor az egyértelműen meghatározza az általuk elérhető eredményt a 2010-es választásokon.
MSZP: három lehetőségből a negyediket
A szocialistáknak három lehetőségük van: az előrehozott választás kiírása; az MSZP, az SZDSZ és az MDF közös szövetségbe terelése, valamint Gyurcsány Ferenc miniszterelnöki posztról történő távozása. De valószínűleg egy negyedik mellett döntenek: minden marad úgy, ahogy eddig - áll Török Gábor, a Vision Consulting vezetőjének az Indexen megjelent elemzésében.
A legnagyobb erénye mindegyik megoldásnak a meglepetés. Mindhárom megoldás fő hátránya, hogy felborítaná a jelenlegi status quo-t. A három opció bármelyike esetén az MSZP teljesen új irányba indulna el, amely logikusan megváltoztatná - feltehetően inkább javítaná - választási esélyeit. Az MSZP várhatóan egyik mellett sem teszi le a voksot a következő időszakban, s egy kiszámíthatóbb, a mostani politizáláshoz jobban kapcsolódó kampányt folytat majd.
A Fidesz csendes kampányban érdekelt
A Fidesz kifejezetten csendes kampányban érdekelt, fő üzenet az lesz, hogy a Fidesz nem kampányol. Kormányváltást sürgető üzenete nem lesz annyira erős, mint volt például 2006 őszén. Az elmúlt években felhalmozott előny megtartásának legjobb eszköze a Fidesz mobilizációs képessége. A Fidesz már rég nem a tömegkommunikációs eszközökön, hanem saját csatornáin keresztül igyekszik elérni szimpatizánsait. A 2009-es választás e mobilizációs rendszer országos főpróbája lehet.
Bokros jelölése médiahack
Az SZDSZ határozott üzenettel és profillal a választók egy jól meghatározható szeletéhez igyekszik szólni, legnagyobb problémája pedig abból adódik, hogy tényleges politikája nincs szinkronban saját ígéreteivel és e választók elvárásával, illetve hogy e választók egy része nem tekinti az SZDSZ-t hiteles képviselőjének.
Bokros jelölése az elemző szerint tipikus médiahack: eseti akció, amellyel az adott politikai szereplő képes felhívni magára a média figyelmét.