Választási busztender
Hirtelen sürgőssé vált a közbeszerzés M. Schmidt János / Népszabadság |
A fővárosi közlekedési cég október elején írta ki a két busztendert. Összesen 68 alacsonypadlós, környezetbarát új buszt bérelnének évi 69 ezer kilométeres várható futásteljesítménnyel több mint tíz évre. Ebből 17 szóló, 46 csuklós dízel-, illetve 5 elektromos meghajtású. A reménybeli ajánlattevőknek 300, illetve 600 millió forintos nettó árbevételt kell igazolniuk, és referenciát várnak tőlük 8, illetve 23 elmúlt három évben üzembe helyezett autóbusz gyártásáról, értékesítéséről vagy bérbeadásáról.
A járművek karbantartásáról és javításáról az ajánlattételi szakaszban tárgyalna a BKV, míg a takarítást, az üzemanyagot és a sofőröket biztosan a fővárosi közlekedési cég adná. A felhívásban a júniusi közgyűlési döntésnek megfelelően szerepel két különös kitétel is. A BKV a szerződés teljesítésére képtelenné válása esetén eredménytelenné nyilváníthatja az eljárást, illetve a szerződéssel szemben a főváros is kifogást emelhet, amely alapján 90 napon belül „büntetlenül” felbontható a kontraktus. Addig a szerződés teljesítése sem kezdődhet meg.
Ez korántsem elképzelhetetlen forgatókönyv, hiszen a BKV idei büdzséjéből még mindig hiányzik 7 milliárd forint. A céget azonban hiába kérdeztük arról, hogy kellő fedezet hiányában miért hirdették meg a tendert, mint ahogy arra a kérdésünkre sem kaptunk választ, hogy miért éppen most, közvetlenül az önkormányzati választások előtt írták ki a pályázatot. A járműpark fiatalítása természetesen nem új keletű gondolat. A BKV-nak összesen 1250 busza van, ebből csak valamivel több mint ezret kell naponta forgalomba állítani.
A járműpark átlagos életkora 19 év, darabonként egymillió feletti futott kilométerrel, 800 közülük kritikus műszaki állapotú, selejtezésre érett jármű. A BKV tavaly szívesen pályázott volna az MFB 18milliárdos jármű-megújítási keretére, ám a városvezetés leállította, mondván, ez adósságnövelő tényező. Viszont a lízing útján történő járműbeszerzést sem támogatta februárban.
A cég júniusban ismét nekidurálta magát, és ezúttal 150 busz tartós bérletére kért engedélyt. Ezúttal a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is hangsúlyozta: a főváros közlekedési cége hosszú távon csak akkor tarthatja meg 34 százalékos részesedési arányát a fővárosi buszüzemeltetésben, ha lecserélik a legöregebb járműveket. A közgyűlés végül 75 darab busz bérlését engedélyezte.
A konstrukció nem új. Debrecen önkormányzata 2009-ben szerződött le az Inter-Tan-Ker Zrt. alapította Cívisbusz Konzorciummal, amelytől azóta is kölcsönzik a buszokat. Az együttműködést már a kezdetektől támadta a helyi ellenzék, tartva a működési költségek elszállásától. (Nem alaptalanul. A Cívisbusz első évében egymilliárd forintos, tavaly 2,3 milliárdos veszteséget produkált.)
Az Inter-Tan-Ker Zrt. már a fővárosban is feltűnt: idén márciustól tizenöt szóló buszt adott tartós bérletbe a BKV-nak. A BKK szerint a tartós bérlet kockázatmentes üzleti konstrukció, mivel csak a futott kilométerek után fizetnek, ami elszámolható költség, ráadásul a járművek karbantartása sem a fővárosi cégeket terheli. A Jobbik ezzel szemben már februárban azzal riogatott, hogy a főváros a piaci érték 3-4-szereséért bérelné a buszokat.