Újabb sztrájkra készülnek a vasúti dolgozók

Sztrájkot helyezett kilátásba Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) alelnöke, miután a szakszervezet vezetői nem jutottak megállapodásra a MÁV-társaságok képviselőivel a munkaügyi egyeztetés immár 58., pénteki fordulóján sem.

Bárány Balázs a sztrájk időpontját nem nevezte meg, annyit mondott, hogy arról időben tájékoztatni fogják a munkáltatót és a közvéleményt. Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője a tárgyalást követően az MTI kérdésére elmondta: sztrájk esetén a MÁV mindent el fog követni, hogy biztosítsa a lehető legtöbb járat közlekedését. Hozzátette: bíznak benne, hogy a vasutasok megértik, a MÁV nem tudja teljesíteni a VDSZSZ követeléseit, így csak kevesen fognak csatlakozni a munkabeszüntetéshez.

A pénteki fordulón a szakszervezeti oldal bevonta a tárgyalásba a decemberben bevezetni tervezett új menetrend kérdését is. Bárány Balázs úgy vélte: amellett, hogy a változtatások milliárdos veszteséget okoznak majd, több ezer vasutas számára a munkába járást is ellehetetlenítik. Azt követelik, hogy a MÁV Zrt. tegyen meg mindent annak érdekében, hogy az új menetrend ne kerüljön bevezetésre, továbbá hogy kezdődjenek egyeztetések a munkavállalói oldallal. Sigulinszki Tibor válaszában elmondta: a MÁV Start Zrt. szolgáltatását állami megrendelés alapján teljesíti, így ez alapján állították össze a menetrendet is.    

A VDSZSZ képviselői felvetették azt is, hogy a MÁV Cargo privatizációjának sikeres lezárása után itt lenne az ideje annak, hogy "a MÁV - Kóka János volt gazdasági miniszter korábbi ígéretéhez híven - a befolyó vételárból 250 ezer forintot kifizessen minden vasutas számára".

A VDSZSZ ezen hivatkozását az érintettek többször cáfolták, a közlekedési tárca álláspontja szerint Kóka János ígérete arra vonatkozott, hogy a MÁV Cargo munkavállalói részesülnek a  társaság privatizációjának eredményéből, amire törvényi kötelezettség is vonatkozott.

Sigulinszki Tibor reakciójában rámutatott, hogy a MÁV Cargo privatizációs bevételét a vasúttársaság hiteltörlesztésre, a MÁV Start tőkepótlására, valamint a szolgáltatási színvonal emelésére kívánja fordítani.  

A VDSZSZ további követelései a pénteki fordulón a korábbiakhoz képest nem változtak. A szakszervezet követeli a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak 10 százalékos többlet-béremelés biztosítását, a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon folyó személyszállítás fenntartását, a vártnál magasabb infláció 1,1 százalékos béremeléssel való kompenzálását, valamint hogy munkáltatói érdekből ne legyen az idén létszámleépítés a társaságoknál. A munkáltató álláspontja szintén változatlan, megerősítették, hogy nem tudják teljesíteni a szakszervezeti követeléseket.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.