Fizetőparkolás: Angyalföld is moratóriummal bojkottál
A XIII. kerületben sem kell fizetni a második autóért január elsejétől, azaz az egy háztartásban élők az első és a második autóra továbbra is ingyen megkapják a lakossági várakozási engedélyt - értesült a Népszabadság. Mint megrtudtuk, a kerületi képviselő-testület legutóbbi ülésén elfogadta az erre javaslatot tevő egyéni indítványt. Angyalföld így már a második olyan kerület, amelyik egyéves moratóriumot hirdet a Fővárosi Közgyűlés által nyáron előírt szabályozás végrehajtásában.Hasonlóan döntött korábban Újbuda is.
Mint arról már beszámoltunk, a főváros az új szabályozással drasztikusan megnyirbálta a fizető zónákban eddig biztosított lakossági parkolási kedvezményeket, így az egy háztartásban élő, s autóval rendelkező családoknak a második gépkocsira évente átlagosan akár 40-90 ezer forintot is fizetniük kell, egy összegben, az év elején. Ráadásul a rendelkezés a kevésbé tehetőseket sújtja, mivel az autó környezetvédelmi besorolástól függően a legmodernebb, Euro 5-ös kategóriájú motorra adható a legnagyobb kedvezmény, eredetileg legfeljebb 50 százalék.
Csakhogy az Alkotmánybíróság a számos tisztázatlan körülményre, zavaros jogviszonyokra tekintettel épp a napokban jövő év június 30-ával megsemmisítette az eddig érvényben lévő teljes parkolási szabályozást. Annak kereteit először a parlamentnek a kétharmados önkormányzati törvényben, valamint a „feles”, tehát egyszerű többséggel módosítható, a közúti közlekedésről szóló jogszabályban kell rendeznie. A főváros, majd pedig a kerületek csak ez után alkothatják meg saját rendeleteiket.
Ám az addig hátralévő fél évben a fővárosi rendszer még él, így a kerületeknek január elsejével igazodniuk kell a szabályozásához. Jóllehet „csepp a tengerben”, de tegnap a főváros egy apró korrekciót már végrehajtott: a kedvezmény az eddigi 10, 30 és 50 százalék helyett 30, 50 és 70 százalék lehet. Ez persze azoknak a kerületeken már most sem „irányadó”, melyek a jogsértés következményeit vállalva a kedvezmény megvonására vonatkozó passzust csak 2011-től léptetik hatályba.
Azzal ugyanis Újbuda és Angyalföld is tisztában van, hogy a joghierarchia miatt a moratóriumot hirdető kerületek alkotmányellenesen járnak el, mivel nincs mérlegelési jogkörük. Ám mintha megsejtették volna az Ab várható döntését, saját kezükbe vették a kezdeményezést. Már csak arra tekintettel is, hogy az új, s ki tudja mikor megszülető alkotmányos szabályozásig még sok minden változhat.
A Népszabadság érdeklődésére a XIII. kerület sajtóosztálya - hasonlóan az újbudai érvek egyikéhez - arról tájékoztatott, hogy a fővárosi rendelet végrehajtása nyilvántartási problémákba ütközik. Ugyanis olyan nyilvántartás vezetése szükséges, amelyen nyomon követhető a lakásonkénti gépkocsik és az igényelt parkolási hozzájárulások száma. Ez lehetőséget ad egyrészt az előírások jogszerű és visszaélésektől mentes végrehajtására, másrészt biztosítható annak felmérésére, hogy a kerületben pontosan hány családot érint a második, esetleg további gépkocsik utáni parkolási díj megfizetésének kötelezettsége.
A megfelelő adattartalommal rendelkező nyilvántartás hiányában az angyalföldi önkormányzat nem tud eleget tenni a jogalkotásról szóló törvényben foglaltaknak, mely szerint a jogalkotó és a jogalkalmazó szerveknek figyelemmel kell kísérniük a jogszabályok alkalmazásának hatását, fel kell tárniuk az érvényre juttatásukat gátló körülményeket, és a tapasztalatokat a jogalkotásban hasznosítani kell. Ezek alapján tehát a fővárosi rendelet második gépkocsira vonatkozó rendelkezései jogszerűen nem hajthatók végre. Így az ehhez kapcsolódó fizetési kötelezettségek csak 2011. január 1-jével lépnek hatályba. Addig az időpontig tehát - az eddigi gyakorlatnak megfelelően - minden XIII. kerületi kérelmező esetében ingyenes lakossági hozzájárulást ad ki az önkormányzat.
Egy másik nagy kérdés: mi lesz azokban a kerületekben, melyek bevezetik ugyan a második autó után fizetendő éves költségtérítést, de - az esetleges törvényi szabályozás híján - annak időarányos részére jogszerűen már nem tarthatnak majd igényt. A második kerület megtalálta az egyszerű megoldást: a fizetési kötelezettséget csak 2010. június 30-áig „számlázza ki”.
Mint azt Balaton Balázs sajtóreferens a Népszabadságnak elmondta, a II. kerület az alkotmánybírósági döntést is figyelembe véve jogszerűen jár el. Azaz megalkotta rendeletét, de a második autó után csak jövő június 30-áig szedi be a költségtérítést. Ezzel elkerülhető, hogy az esetleges visszafizetési kötelezettség. A szélvédőre ragasztható matricák is csak 2010. június 30-áig jogosítanak kedvezményes parkolásra, legyen szó az első vagy a második autóról.