Tízmilliárdokat bukhat a főváros a metrókocsikon

A BKV-t és a közlekedési hatóságot okolta a késlekedésért az Alstom Versailles-ban. Tarlós szerint attól, hogy ott tartják a pert, még nem biztos, hogy veszítünk.

Abból, hogy Versailles-ban rendezik meg a tárgyalást, még nem következik, hogy a magyarok veszítenek – jegyezte meg nem kevés malíciával Tarlós István főpolgármester az Alstom-BKV per szerdai tárgyalását értékelő sajtótájékoztatóján. A városvezető rágalmazási pert helyzett kilátásba az Alstom illetékesei ellen a tárgyaláson elhangzott valótlan állítások miatt. A feljelentést a hivatalos jegyzőkönyv kézhezvétele után kívánja megtenni a fővárosi önkormányzat.

A leendő és a mostani metrókocsi
Az új francia és a régi orosz metrókocsi

Tarlós István elképedéssel hallgatta a sajtótájékoztatón maga mellett felsorakoztatott két közlekedési vezető – Vitézy Dávid (Budapesti Közlekedési Központ) és Kocsis István (BKV) – korábbi beszámolóját a tárgyalásról, ahol az Alstom ügyvédei azt állították: a BKV és a magyar hatóságok tudatosan akadályozták a cég munkáját, mégpedig azért, hogy az oroszoknak játsszák át a 65 milliárd forintos üzletet, illetve a szerződésbontás után a lehívott garanciából szanálják a BKV adósságállományát.

Tarlós István mindezt kategorikusan cáfolta. Az Alstom által említett időpontban még nem is volt hivatalban, így sem az oroszokkal, sem másokkal nem köthetett megállapodást, másrészt a 4-es metró szerelvényeit uniós forrásból finanszíroznák, amelynek felhasználásáról tételesen el kell számolniuk. A szerződést jogszerűen mondták fel, hiszen a francia cégnek mind a mai napig nem sikerült megszerezniük a forgalomba állításhoz szükséges vasúthatósági engedélyt. Ennek oka pedig nem a BKV ellenállása, hanem a rossz fékrendszer, valamitn a Nemzeti Közlekedési Hatóság 47 oldalon keresztül sorolt hibalistája. Az Alstom ahelyett, hogy ezeket javítaná pert indított Franciaországban. Tarlós szerint már az is megér egy külön misét, hogy a bankgarancia miért került át egy francia bankhoz, amelynek nyomán a pert is ott kell lefolytatni.

A pert az Alstom indította a BKV ellen, mivel a közlekedési társaság a francia céggel 2006-ban kötött 215 millió eurós metrószerelvény szállítási szerződés felmondása után le kívánta hívni a tízszázalékos bankgaranciát. (Ezenfelül előkészületeket tett az előlegként kifizetett 108 millió euró visszafizettetésére, valamint a kötbér és kárigény behajtására.) A BKV tavaly decemberben első fokon elvesztette a pert. A jelenlegi másodfokú eljárásban várhatóan június 8-án határoz a versailles-i bíróság.

Az utolsó órákat éljük ahhoz, hogy a metróberuházás befejezése ne veszítse el a teljes realitását. Sokkal rosszabb helyzetben vagyunk, mint júniusban – jelentette ki az önkormányzati választások után néhány nappal György István főpolgármester-helyettes. S azóta újabb fél év telet el. A főváros egyre inkább vesztésre áll az uniós támogatásért vívott csatában, a pénz ugyanis csak 2015-ig hívható le. A BKV tavaly nyári, a szerződésbontás hatásait vizsgáló elemzése szerint egy új tender esetén legkorábban 63 hónap múlva közlekedhetnek új szerelvények az M2-es vonalon, míg az M4-es kocsikat legfeljebb 58 hónap múlva állíthatják sínre. (Ez aligha zárul le 2015-ig.) Ráadásul még az is elfőfordulhat, hogy a BKV-nak ki kell fizetnie a teljes szállítási árat, sőt károkozás miatt még csaknem ugyanennyit.

Az új városvezetés mindezek ellenére – az előző ciklus végén született közgyűlési határozat alapján – felmondta a szerződést. S eddig is csak a kármentés miatt próbált tárgyalni az Alstommal. A megyegyezésre azonban egyre kisebb az esély. S miközben a szerződéseket a magyar ügyészség is vizsgálja, Tarlós István főpolgármester a jövő héten ismét egyeztet az ügyben Orbán Viktor miniszterlenökkel.

Az Alstom lapunkhoz eljuttatott közleményében újfent felhívja a figyelmet, hogy a világ 45 nagyvárosába szállítottak már szerelvényeket. A BKV által megrendelt 22 kocsit már legyártották. A szerelvények a francia teszteken megfeleltek. A kocsik műszaki paraméterei megegyeznek a Nemzeti Közlekedési Hatóság 2007-ben kiadott előzetes típusengedélyében rögzítetteknek. Egy független vasúti vizsgáló szervezet szerint a fékrendszer bizonyítottan megfelel az uniós szabványoknak. (Az NKH szerint sem a magyar, sem az uniós szabványoknak nem felelnek meg a magyar kocsikba gyártott fékek – A szerk.)  Mindezek alapján az Alstom álláspontja nem változott: a BKV részéről jogtalan az előleg visszafizetsi és a teljesítési garancia lehívása.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.