Túl az ezredik bevetésen - jól vizsgáztak az új mentők
A huszonhárom új Volkswagen Crafter típusú mentőjárművel alapszintű ellátásra felkészült személyzet, vagyis mentőápoló és gépkocsivezető érkezik a beteghez, felszerelésükkel és szaktudásukkal azonban bármilyen eset első ellátását el tudják végezni.
A nyílt, uniós eljárás során beszerzett kocsikkal dolgozó szakemberek az első két hét után részletesen beszámoltak a járművel, annak felszerelésével kapcsolatos tapasztalataikról. A beszámolókból kitűnik, hogy az új mentőautók külső és belső kialakítása is komoly előrelépést jelent, a betegellátás feltételei érezhetően javultak.
Az új járműveket az elmúlt hónapban elsősorban baleseti sérültekhez, rosszul lett emberekhez riasztották, de szülést is levezettek már Volkswagen Crafterben, sőt, sikeres újraélesztésre is volt már példa. Ez utóbbinak azért van nagy jelentősége, mert a kocsikat korábban a sajtó élesen kritizálta: a legfőbb bírálat az volt, hogy a mentőben nem lehet lélegeztetni a sérülteket, betegeket.
A tapasztalatok azonban alátámasztják az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) korábbi álláspontját, amely szerint az autók feladatuk ellátására minden esetben, így a lélegeztetést igénylő esetek ellátásának megkezdésére is alkalmasak.
Az OMSZ 1,45 milliárd forint kormányzati forrásból tovább folytatja a kiöregedett, leamortizálódott mentőkocsik csereprogramját, az újabb 60 „B” típusú mentőautó gyártása jelenleg is zajlik, szolgálatba állításuk év végére várható.
Az új mentőszéria nemcsak színével és újszerű matricázásával, hanem számos egyéb felszerelésbeli különlegességgel is büszkélkedhet. A járművek mindegyikében van állóhelyi fűtés és klímaberendezés, a legmodernebb ledes fényjelző berendezésekkel rendelkeznek (kék lámpák). Ugyancsak az egyedi felszereltséghez tartozik például az intelligens energiafelügyeleti rendszer, amely koordinálja és kijelzi a mentő energiatartalékát adó két akkumulátor működését és állapotát.
A januárban szolgálatba állt 38 darabos eset-rohammentő széria kocsijai közül sok már az 50 000 futott kilométeren is túl van. Ez idő alatt két jármű szenvedett balesetet, mindkét esetben előírásszerűen működtek a Crafter biztonsági elemei; személyi sérülés nem történt a nagy erejű ütközésekkor. Különösen meggyőző eredmény ez annak ismeretében, hogy mindkét mentő nála nagyobb tömegű járművel, közforgalmú autóbusszal ütközött.
A járművek műszaki adottságain túl – az OMSZ gépkocsivezetőinek véleménye szerint – új és hasznos a VW oktatói által tartott típusképzés is. Mentőnként öt gépkocsivezető képzésére kerül sor.
A már beszerzett vagy beszerzés alatt álló összesen 121 mentőautó után a következő évben az Országos Mentőszolgálat további jelentős mentőjármű-vásárlást tervez, melyre európai uniós forrás teremt fedezetet.