Többet tudhat, de még nehezen gyógyul a magyar beteg
Magyarország az erős középmezőnybe, 31 ország közül a 14. helyre került az egészségügy Európai Fogyasztói Indexén. Az előző évhez képest tíz helyet javítottunk. A rangsort Hollandia vezeti, utána Dánia, Ausztria, Luxemburg, majd Svédország következik. A relatíve jó helyezés azonban nem feltétlenül az ellátórendszer eredményességét mutatja, hanem a betegekkel való bánásmódot.
A jobb helyezés alapja a javuló betegtájékoztatás, például a nemrég bevezetett Dr.Info szolgáltatás, amely az orvosnyilvántartás, a szolgáltatói katalógus, a gyógyszerkönyv és más egészségügyi információk gyűjtőhelye. Magyarország azért is kapott jobb helyezést, mert nagyszámú fül-orr-gégész, szemész, onkológus, traumatológus, sebész, nőgyógyász, urológus, bőrgyógyász, pszichiáter és addiktológus specialistával rendelkezik.
„Jó munkát végeztek a betegek jogai, a tájékoztatás és az internetes egészségügyi portálok terén, ami mutatja a rendszer modernizálásáért tett erőfeszítéseket. Ennek ellenére, ha a teljesítményről van szó, Magyarország lejjebb kerül a rangsorban”, állapítja meg az eredményekről szóló közleményben Dr. Arne Björnberg, az Európai Egészségügyi Fogyasztói Index Kutatási Igazgatója.
Dr. Gulácsi László, egészségügyi közgazdász, a Corvinus egyetem professzora szerint kétségtelen, hogy immár nyilvánosak a várólistáink, van biztosítási felügyeletünk, s a várakozási idő a finnekkel, hollandokkal sorol minket egy szintre. Arról azonban, hogy utána hogyan látjuk el a betegeinket, már nincs adat.
- Látványpékség, ami van, most jártam Görögországban, ott viszont finom a kenyér – írta le a helyzetet Gulácsi László, aki szerint a tanulmányból is kitűnik: az ötéves ráktúlélésben, az infarktusos halálozásnál, az elkerülhető haláloknál üres karikákat kaptunk. – A jogok itthon erősek, például a terápiákhoz való hozzáférésben a 21 nap, de hogy milyen hatékonysággal gyógyítunk, az ebből az indexből nem derül ki – mondja a szakember.
Dr. Csehák Judit, a Beteg- és Ellátott jogi Közalapítvány elnöke derűsebbnek látja a helyzetet. Ő is elismeri: a csecsemőhalandóság, vagy a rákgyógyítás terén nem vagyunk versenyképesek. A tájékoztatásban, információkban viszont igen. Magyarország például az egyetlen állam, ahol az unióból ideutazó állampolgár egy központi vonalon bármikor egészségügyi segítséget kaphat, ha valami panasza van.
Az Európai Egészségügyi Fogyasztói Indexet hat kulcsterület vizsgálata alapján állapítják meg. Betegjog és betegtájékoztatás, e-egészségügy, várólisták hossza, eredményességi mutatók, a szolgáltatások típusa és elérhetősége, valamint a gyógyszerellátás.
Egy most nyilvánosságra került magyarországi felmérés nem mutatja ilyen elégedettnek a betegeket. Egyre türelmetlenebbek, nem ritkán agresszívak - derül ki a GfK LHS Healthcare kutatásából. Az orvosok véleménye szerint csökkent a betegek bizalma irántuk.
A betegek ellenőrzik az általuk elmondottakat, más orvos vagy orvosok véleményét is kikérik, az ismeretségi, hozzátartozói körből gyűjtött információkkal is kontrollálják őket. Sokan úgy érzik, több munkát kell vállalniuk, több munkahelyen kell egyszerre dolgozniuk a megfelelő jövedelem elérése érdekében.
- A betegek irreálisan türelmetlenek, nem ritka az agresszivitás – állítja dr. Lantos Zoltán, a GfK LHS Healthcare divízióvezetője. A megkérdezett orvosok szerint immár orvosjogi képviselőre is szükség lenne.