Többet kell fizetni a BKV-n januártól
Drágább lesz a BKV-n utazni január 1-jétől: a vonaljegy árát 290, a dolgozói havi bérletét pedig 9000 forintra emelte csütörtöki döntésével a Fővárosi Közgyűlés.
Szintén az inflációt meghaladó mértékben emelik a diák-, a nyugdíjas- és a kisgyermekes bérletek árát (3550 forintra). A hetijegyet 4400 forintért, a kétheti bérletet 5950 forintért, az éves bérletet pedig 99 ezer forintért lehet majd megvenni. A 10 darabos gyűjtőjegy 2600 forintba, míg a járművön vásárolt vonaljegy 400 forintba kerül január 1-jétől. Viszont az éjszakai járatokra a jövőben nem kell külön jegyet váltani, az éjszakai jegyet ugyanis megszüntetik.
A BKV tarifáinak átlagosan mintegy 8 százalékos drágulását közel egy százalékkal emeli meg az úgynevezett budapesti bérlet bevezetése (amely a városhatáron belül a MÁV és a Volán járataira is érvényes lesz).
Újdonság az is, hogy a metrókon a vonaljegy - az átszállásoktól függetlenül- egy órán át lesz érvényes, illetve bevezetik a negyedéves bérletet, ami 100 napra három havibérlet áráért vásárolható meg. Változás továbbá, hogy a jegy nélkül utazók a pótdíjat két napon belül helyszíni pótdíjként rendezhetik.
A Fővárosi Közgyűlés döntött több közműdíj emeléséről is. Eszerint a kéményseprési és a szennyvízszippantási díj 7-7 százalékkal, a szemétdíj mintegy 15 százalékkal nő január 1-jével. A temetkezés felerészben közszolgáltatási tarifái átlagosan 6,7 százalékkal, szabadáras tarifái 4 százalékkal emelkednek. A víz- és csatornadíjakról várhatóan délután határoz a közgyűlés.
Tarlós István, a Fidesz-KDNP frakciószövetség nevében azt közölte: azért nem támogatják a díjemeléseket, mert azok "felesleges pluszterheket" rónak a fővárosiakra, különösen a lakótelepen élőkre.Álláspontja szerint az infláció feletti emelések sem szociálisan, sem pedig közgazdaságilag nem indokolhatók.
A közszolgáltatási díjak és a BKV-tarifákróll hozott döntés előzménye, hogy a testület egy héttel ezelőtt szavazategyenlőség miatt nem tudta elfogadni az előterjesztést, mivel Havas Szófia (MSZP) nem jelent meg az ülésen. Az MSZP-SZDSZ koalíciónak most is csak nehézségek árán sikerült biztosítania az egyfős többséget: az MSZP-frakció szünetet kért, mivel az egyik szocialista képviselő, Andó Sándor háromnegyed órát késett az ülésről.
A közgyűlés a nap folyamán várhatóan dönt az új teherforgalmi stratégia életbe léptetéséről is. Eszerint az egész város területe teherforgalmi korlátozás alá esik, az átmenő teherforgalomnak az M0-ás körgyűrűt kell használnia.
Mivel az M0-ás autóútnak a 10-es és 11-es út közötti szakasza nem épült meg, a tehergépjárművek használhatják az M3-as autópálya bevezető szakaszát, a Hungária és a Róbert Károly körutat, valamint több óbudai utat.