Tiltakozáshullám a 'vasútromboló' Bajnai-csomag ellen

Bács-Kiskun és Tolna megye érintett országgyűlési képviselői után szerdán a somogyi polgármesterek is tiltakoztak a vasút szárnyvonalak bezárása ellen. A tervezet ellen felszólalva már több szervezet és párt is tudatta véleményét.

A somogyi polgármesterek ragaszkodnak a szárnyvonalakhoz, mert szerintük a leszakadó, hátrányos helyzetű települések még inkább elzártak lesznek, ha megszűnik a vasúti közlekedés - hangzott el szerdán Kaposváron azon az egyeztető megbeszélésen, amelyet Gelencsér Attila (Fidesz), a Somogy megyei közgyűlés elnöke kezdeményezett. A megbeszélésen az érintett települések - 30 falu és négy város - polgármesterei egyöntetűen annak a véleményüknek adtak hangot, hogy a szárnyvonalakra szükség van, megszüntetésük helyett pedig inkább a fejlesztésükre lenne szükség.

Tiltakozók kórusa

A közgyűlés elnöke közölte: a jelenlegi ismeretek szerint Somogy megyében öt vonalon 170 kilométer vasútvonal megszüntetését tervezik. Ez ellen minden érintett település tiltakozik.

A Fidesz és a Fidelitas Heves megyei szervezete is tiltakozik a kormányzat tervezett intézkedése ellen, amely megszüntetné a megye valamennyi vasúti szárnyvonalát. Ezt a két szervezet megyei elnökei jelentették be kedden Gyöngyösön. Információik szerint Heves megyében felszámolnák az Eger-Szilvásvárad, a Gyöngyös-Vámosgyörk szárnyvonalakat, illetve a Heves városával összeköttetést teremtő mellékvonalat. Oroján Sándor, a Fidelitas Heves megyei vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a tervezett intézkedés elsősorban a rendszerint vasúton közlekedő, a felsőoktatásban tanuló fiatalokat érinti hátrányosan.

'Minden törvényes eszközzel'

Bács-Kiskun és Tolna megye érintett országgyűlési képviselői is tiltakoznak a tervezett, Kiskunhalast Baján keresztül Bátaszékkel összekötő vasúti vonal bezárása ellen. Ha nem változtatják meg a nyilvánosságra került terveket, az itt élők érdekében minden törvényes és alkotmányos eszközzel fellépnek a pályabezárások ellen - áll a térség országgyűlési képviselői és Kiskunhalas alpolgármestere által az MTI-nek korábban eljuttatott közleményben. Információik szerint a megszüntetésre kijelölt vonalon sokan utaznak, köztük diákok, akik közül a legtöbben így közelítik meg Pécset, illetve Budapestet, ezért ha a Kiskunhalas-Bácsalmás-Baja-Bátaszék vonalat bezárná a MÁV, a déli térség egyetemi hallgatói csak Budapesten keresztül tudnák megközelíteni Pécset.

Magyarellenesnek tartja a döntést a Fidesz

A Fidesz határozottan elutasítja a mintegy kétezer kilométernyi vasútvonal megszüntetéséről nyilvánosságra került tervet. Fónagy János, a párt szakpolitikusa múlt heti sajtótájékoztatóján úgy vélekedett, hogy a vasútvonalak bezárása alapvetően ellentétes Magyarország, a magyar emberek, a magyar gazdaság érdekeivel.

LMP: agyatlan fűnyírás

A Lehet Más a Politika (LMP) párt szerint "nem agyatlan fűnyírással kell nekiállni" a MÁV - egyébként szükséges - átalakításához, hanem a helyi busz- és vonatmenetrendeket kell összehangolni, és a gerinchálózati, ütemessé tett menetrendhez igazítani.

'Negatív hangulatkeltés'

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) elnöksége elfogadhatatlannak tartja a vasútvonalak bezárásáról a sajtóban megjelent elképzeléseket, és visszautasítja a vasútvállalatok, a vasutasok ellen indított negatív hangulatkeltést, ami álláspontjuk szerint az érdemi problémák elfedésére, a munkájukat becsületesen végző munkavállalók ellen irányul.

'Aki nem tiltakozik, mondjon le'

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szerint távozniuk kellene a MÁV-csoporthoz tartozó cégek menedzsmentjéből azoknak, akik nem tiltakoznak a kormányzattól kiszivárogtatott, irracionális, a nemzet vasútját romboló tervek ellen. A VDSZSZ hangsúlyozza: a mintegy kétezer kilométer vasútvonal bezárása több ezer vasutas munkahelyébe kerülhet, ami elfogadhatatlan.

A vasúttársaságok is megszüntetnék a párhuzamos vonalakat

A vasúttársaságokat tömörítő HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés álláspontja szerint károsan érintené a magyar vasúti szektort a tervezett forrásmegvonás. A szervezet egyetért azzal, hogy a vonzó közösségi közlekedés megteremtése érdekében a "drága versenyként" jellemezhető vasút-autóbusz párhuzamos szolgáltatásokat meg kell szüntetni, és tisztázni kell a megrendelői szerepeket is.

'Vasútromboló csomag'

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közleményében úgy fogalmaz, hogy a kormány a vasútbezárással ellehetetlenítené az érintett térség közlekedését, és nem változtatna a MÁV pazarló működésén. Szerintük a Bajnai-kormány csomagja vasútromboló, amely szembemegy a közlekedéspolitikai racionalitásokkal, a vasúton utazók érdekeivel, és minden létező uniós irányelvvel is.

'Nem hihető a magyarázat'

A Levegő Munkacsoport szerint a közösségi közlekedés leépítése nem megoldás; a szervezet levélben kérte Bajnai Gordon miniszterelnököt, hogy indokolja a 2010-re tervezett 70 milliárd forintos elvonás szükségességét a közösségi közlekedéstől, hiszen az a magyarázat, hogy ezáltal egy "magasabb színvonalú közlekedési rendszer valósul meg", nem hihető.

Városok vasút nélkül

Az Index internetes hírportálon múlt hét hétfőn megjelent információ szerint 1.874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést a decemberben esedékes menetrendváltáskor az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csapat. Olyan városok maradnának teljesen vasút nélkül, mint Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Makó, Battonya, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Tab, Zirc, Szécsény, Gyöngyös.

Nincs is a koncepcióban vonalbezárás?

A Közlekedési és Hírközlési Minisztérium (KHEM) a sajtóhírekre reagálva mindössze annyit közölt, hogy határidőre, augusztus 24-éig elkészült a távolsági és Budapest elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepciója, amelyet a kormány elé terjesztenek. A koncepció a következő évi vasúti és autóbuszos menetrendek kialakításának alapelveit tartalmazza, nem tér ki egyes vasútvonalakra, viszonylatokra. További részleteket nem hozott nyilvánosságra a szaktárca.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.