Telefonbetyárok zaklatják a Pénzügyminisztériumot
Oszkó Péter pénzügyminiszter a Világgazdaság szerdai számában beszél arról, hogy a tárcánál a lakossági telefonhívások között az utóbbi napokban szaporodott az olykor a becsületsértésig is elmerészkedő ismeretlen telefonálók száma. Ráadásul a hívások a legritkább esetben kifogásolták a pénzügyi intézkedéseket, s egyre gyakrabban hivatkoztak politikai tartalmú üzenetekre.
A választ végül egy politikai napilap szombati számának olvasói levelei közt lehetett megtalálni. Kiderült, hogy a pénzügyi válságkezeléssel kapcsolatos társadalmi ellenérzéseket politikai tartalmú, automatizált telefonhívások generálják és igyekeznek minél inkább tömegessé tenni.
Oszkó Péter valós dilemmának nevezi, hogy az ilyesfajta tudatos véleményformálás, a válságkezelés valós kérdéseit, összefüggéseit és eredményeit elmosni szándékozó, a figyelmet arról elterelő kommunikációs kampány vajon mennyiben segíti, vagy veszélyezteti azt a folyamatot, amelyért szóban egyébként mindenki kiáll, azaz a társadalom válság iránti megértésének, alkalmazkodási hajlandóságának és a felzárkózáshoz, növekedéshez szükséges készségeinek kialakulását.
A tárcavezető hangsúlyozta: az egyensúlyteremtésben megtett lépésekkel gyors eredmény érhető el, a válságkezelés fenntartható sikereihez, a felzárkózáshoz és a növekedéshez azonban a társadalom közös megértése és elkötelezettsége is szükséges, melynek megteremtésére a pénzügyi szakértelemnél a politikai kommunikáció lényegesen nagyobb hatással bír.
Arra is figyelmeztet, hogy a politikai harcok hevületében alkalmazott eszközöknek egyszerre lehet és lesz hatásuk a választások során megnyilvánuló szavazói magatartásra és ugyanazok társadalmi viselkedési normáira, együttműködési hajlandóságára, tanulási képességeire és készségeire. Így ahogy a jelen esetben is látható, azok a gondolati minták, amelyek javíthatják valamely párt kormányra kerülésének esélyeit, sokszor nem könnyítik meg az ország érdekeit szolgáló racionális kormányzati munkát.