Tarlós "megváltoztatná" Budapest szellemiségét
Tarlós István, aki várhatóan a Fidesz főpolgármester-jelöltje lesz ősszel, Budapest legégetőbb problémái között említette a városüzemeltetést, a beruházások "újragondolását", a város pénzügyi stabilitásának helyreállítását, valamint Budapest szellemiségének megváltoztatását.
A városüzemeltetéssel kapcsolatban azt mondta: kiemelten kell foglalkozni a BKV-val, valamint a többi közszolgáltató céggel és azok privatizációjának körülményeivel is.
A beruházásokról szólva Tarlós István úgy fogalmazott: mindenki szereti a fejlesztéseket, de a főpolgármester - "talán azért, mert elég elvont, esszenciális, humán értelmiségi" - igen sajátosan gondolkodik a fejlesztés és a működés arányairól. Hozzáfűzte: a beruházásokat felül kell vizsgálni, ahol lehet még, ott ésszerű korrekciókat kell végrehajtani.
"Nem fogom engedni, hogy el nem végzett munkákat fizessenek ki, akár a Margit híd felújításával összefüggésben, vagy bárhol másutt" - hangsúlyozta.
A 4-es metró szerinte csak akkor válhat gazdaságossá, ha a második szakasz is megépül, de ennek finanszírozásáról az Európai Unió még semmilyen döntést nem hozott, sőt még azt sem tudni, hogy az első szakaszt miből fogja a város kifizetni.
"Azt szeretném megnézni, hogy mikor és miből tudjuk befejezni azt, ami elindult" - összegzett. Az önkormányzati képviselők létszámáról azt mondta: "életszerű" arra számítani, hogy már 2010 őszétől csökkentett létszámmal működhetnek képviselő-testületek és a Fővárosi Közgyűlés. Utóbbiban - személyes véleménye szerint - a jelenlegi 66 plusz 1 képviselő helyett a 34-35 plusz 1 fős létszám lenne az indokolt.
Rámutatott: az önkormányzati törvényt más ponton is módosítani kell, hiszen az Alkotmánybíróság megsemmisítette a jogszabály egy passzusát, és emiatt július 1-jétől ingyenes lenne a parkolás Budapesten. A formálódó javaslatot ismertetve elmondta: törvényben hatalmaznák fel a fővárost arra, hogy rendeletben szabályozza a parkolás és a parkolásgazdálkodás rendszerét, a kiemelten védett várakozási övezeteket és az alkalmazható várakozási díjak megállapítását, valamint a közterület-használatot és a közterület rendjét.
A kétszintű önkormányzás Tarlós István szerint "majdhogynem működésképtelen". Megjegyezte ugyanakkor, hogy 2010 őszére még csak egyszerűbb intézkedések valósíthatók meg, a közigazgatási rendszer alapvető változásai pedig 2014-től várhatók.
Azzal összefüggésben, hogy egyes hírek szerint bizonyos önkormányzati feladatok visszakerülnének az államhoz, a frakcióvezető azt mondta: nincs semmilyen döntés az ügyben, gondolkodás szintjén szóba került az általános iskolai oktatás és az óvodák, valamint a szakoktatás finanszírozásának újragondolása. Szerinte azonban ez a kérdés is a nagyobb, hosszabb előkészítést igénylő csomaghoz tartozik, amelyben 2014-től várható lépés.
A parlamenti mandátumot szerzett Tarlós István elmondta: az Országgyűlésben is fővárosi ügyekkel szeretne foglalkozni elsősorban. Beszámolt arról is, kezdeményezi, hogy a parlament önkormányzati bizottságának keretein belül hozzanak majd létre egy Budapest-munkacsoportot, amelynek vezetését is vállalná.
Az ősszel esedékes önkormányzati választás előtt egy rövid és hatékony, direkt kampányt terveznek. Az MSZP főpolgármester-jelöltjének, Horváth Csabának a díjmentes közösségi közlekedéssel kapcsolatos felvetésére úgy reagált: ez a terv csak arra alkalmas, hogy "valaki szakmailag tökéletesen lejárassa magát". "Csak olyan ember ígér ilyet, aki magában biztos benne, hogy nem lehet majd rajta számon kérni" - vélekedett.
Emlékeztetett, a szocialista politikus néhány hónappal ezelőtt még indulatosan érvelt amellett, hogy a BKV-tarifákat évente legalább az infláció mértékével emelni kell.
Tarlós István szerint "nem ördögtől való gondolat" a dugódíj, amelyet Európa számos nagyvárosában már alkalmaznak, budapesti bevezetésének feltételei azonban jelenleg nem adottak, a magyar fővárosban ugyanis nagyon kevés a P+R pakoló, nincs egységes parkolási rendszer, és nincs befejezve például a 4-es metró sem.
A BKV jegyárairól szólva a politikus kifejtette: egy egységes, regionális menetrendet és egy egységes, regionális tarifarendszert kellene kialakítani a MÁV-val és a Volánnal közösen. Szerinte mindezt egy év alatt meg is lehetne szervezni.
Szerinte a buszközlekedés jelentős része megfelelő, garantált szerződésekkel kiszervezhető.
Arra a kérdésre, hogy ha ő kerül a főpolgármesteri székbe, lesznek-e Budapesten szimbolikus beruházások, Tarlós István azt felelte: "lehet majd álmodozni", de ahhoz a terepet elő kell készíteni, a működést stabilizálni kell. A politikus olyan, kisebb költségekkel járó beruházásokat szeretne, amelyek elsősorban a város forgalmának átalakítását és más, közérzetjavító célokat szolgálnak.
A kerékpárutakról szólva azt mondta: számos szervezet joggal tiltakozik amiatt, hogy nem kap lehetőséget ezek kialakításában, és ezért vannak "értelmetlen kedvezmények" a bicikliseknek és olyan kerékpárútszakaszok, amelyek nem vezetnek sehová. Rendszerelven ki kell alakítani a kerékpározás infrastruktúráját és szabályait.
Arra a felvetésre, ha főpolgármesterré választják, lemond-e országgyűlési mandátumáról, úgy válaszolt, mérlegelni fogja. "Ha a parlamentben maradok, kizárólag önkormányzati, elsősorban budapesti ügyekkel foglalkozom majd".