Sztrájkkal fenyegetnek a közlekedési szakszervezetek
A 27 ezer tagú közlekedési szakszervezet a Magyar Szakszervezeti Szövetség mintegy 35 ezer munkavállalót tömörítő közlekedési tagozatával egyetértésben úgy döntött, hogy megkezdik egy országos sztrájk vagy egyéb figyelemfelkeltő akció előkészítését. Úgy látják, másként esély sincs arra, hogy meghallgassák az érdekképviseleteket.
A hatályos szabályozás szerint a 733 veszélyes vagy fokozott igénybevétellel járó munkakörben összesen mintegy százezer embert foglalkoztatnak, és ők jogosultak az előrehozott nyugdíjra. A szakszervezetek szeretnék elérni, hogy az érintettek – például a buszsofőrök és a mozdonyvezetők vagy például a melegüzemi dolgozók – számára biztosítsanak továbbra is lehetőséget a tényleges öregségi nyugdíjkorhatár betöltése előtt a nyugállományba vonulásra.
A kongresszuson döntöttek arról, hogy előkészületeket tesznek sztrájk, országos útlezárási vagy forgalomlassító akció megszervezésére. Arról, hogy pontosan mit tesznek majd, azt követően döntenek, hogy a tagság körében felmérik, milyen lépéseket készek támogatni. Mindazonáltal felszólítják a társszakszervezeteket és valamennyi, a kormány politikájával elégedetlen civil csoportot, hogy üljenek egy asztalhoz, egyeztessék terveket, s hangolják össze elképzeléseiket annak érdekében, hogy követeléseiknek nyomatékosabban adhassanak hangot.
Már egy európai érdekszövetség is tiltakozik az Orbán-kormány politikája ellen
Támogatásáról biztosította a magyar szakszervezeteknek a korkedvezményes nyugdíj megőrzésére irányuló törekvéseit Orbán Viktor miniszterelnöknek címzett levelében Ulrich Eckelmann, az IndustriAll, az ipari szakszervezeteket tömörítő európai szövetség főtitkára. Jelzi, már azt is aggályosnak tartották, hogy a kormány megszüntette a korengedményes nyugdíjba vonulás lehetőségét.
Vagyis: hiába fizetné ki a munkaadó az elbocsátott idősebb dolgozó után a tényleges nyugdíjkorhatár betöltéséig esedékes járulékokat, akkor sem mehet nyugdíjba. Ez tehát egy fontos munkaerőpiaci eszköz volt, amit az Orbán-kabinet felszámolt, miközben a költségvetésnek ez egyetlen fillér többletkiadást sem okozott.
Jövőre a kormány szándékai szerint azok sem mehetnek korábban nyugdíjba, akiket veszélyes vagy az emberi szervezetre fokozott igénybevételt jelentő munkakörökben foglalkoztatnak. Az IndustriAll Europe a szakszervezeti szövetséghez tartozó, mintegy 7,1 millió munkavállaló nevében tiltakozását fejezik ki a változtatásokkal szemben, mivel azokkal korábban szerzett jogoktól fosztanak meg embereket.
Eckelmann hangsúlyozza: határozottan tiltakoznak a valódi társadalmi párbeszéd hiánya miatt is. Az IndustriAll elfogadhatatlannak tartja, hogy nyugdíjügyekben a magyar szakszervezetekkel nem folytattak előzetes szakmai konzultációt. Amikor az érdekképviseletek is a médián keresztül kell ismerik meg a kormány terveit, joggal gondolhatják azt – fogalmazott –, hogy hiányzik a szociális partnerek között elvárható konzultáció.
A rugalmas korengedményes nyugdíj számos európai országban – különösen az EU-tagállamokban – létező rendszer, amely fontos része a IndustriAll tagszervezetei által folytatott kollektív tárgyalásoknak – hangsúlyozza a főtitkár. Ezért felszólítja a magyar kormányt, hogy vizsgálja felül álláspontját, és egyes munkakörökben továbbra is biztosítsa a korai nyugállományba vonulás lehetőségét.
Magyarországnak EU-tagállamként el kell fogadnia az európai szociális modellt, és a nemzetközi érdekvédelmi szervezet erre szólítja fel a kormányt. Az IndustriAll követeli, hogy a kabinet minden fontos kérdésben egyeztessen a magyar szakszervezetekkel.