Készül a sztrájk a BKV-nál
Egyetlen egyeztetés után elakadtak az idei bértárgyalások, nincs megállapodás a dolgozóknak járó tavalyi jutalom mértékéről, illetve a kifizetés idejéről. A kiszervezések és az agglomerációs járatok elvonása súlyos létszámleépítéssel fenyeget. S közben süket fülekre találunk a cégvezetésnél, a fővárosi önkormányzatnál és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál egyaránt. A tárca ígérete ellenére még mindig nem válaszolt a legutóbbi tüntetéskor átadott petícióban megfogalmazott kérdésekre – sorolja a sztrájkkészülődés okait Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.
Az érdekképviseleti vezető szerint a közlekedési cég munkavállalói olyan elkeseredett, reménytelen és egyúttal méltatlan helyzetbe kerültek, hogy sztrájkszervezés nélkül is összeomlás előtti állapotban van a cég. Az állam kivonulása a közszolgálatot ellátó cég finanszírozásából, az agglomerációs buszjáratok kiszervezése, illetve a VT-Transman belépése együtt lassan ellehetetleníti a fővárosi közösségi közlekedést.
Nemes szerint a cég valamennyi munkavállalója veszélyeztetett, hiszen a vállalat finanszírozásának egyik legnagyobb forrását jelentő szolgáltatási feladatok elvonása szükségszerűen a munkavállalók jövedelmének csökkenéséhez, munkakörülményeik további romlásához vezet. Az agglomerációs és a kiszervezés nyomán keletkező teljesítménycsökkenés a járművezetők, a karbantartók és a kiszolgáló személyzet létszámának drasztikus csökkentését eredményezi.
– A BKV menedzsmentjére sem számíthatunk, hiszen láthatóan saját cégüket sem képesek megvédeni – teszi hozzá a szakszervezeti vezető. – Egyelőre azt sem tudni, hogy a megcsonkított cég miből törlesztené a korábbi szolgáltatási szintre és bevételre méretezett hiteleket. A kormány célja valójában a BKV feldarabolása. A MÁV és a Volánbusz mellett a BKV továbbra is mostohagyerek – véli Nemes Gábor, aki abban sem biztos, hogy a cég képes lenne finanszírozni a tömeges elbocsátásokat. Mint ismeretes, az idei fővárosi költségvetést csak úgy sikerült nullszaldósra hozni, hogy a 15 milliárdos hiányt áttolták a Budapesti Közlekedési Központra, illetve a BKV-ra.