Szmogriadó ombudsmani füstölgéssel
Az általános ombudsman hivatala hétfőn kiadott közleménye szerint a biztos kezdeményezte Budapest főpolgármesterénél, hogy terjessze elő a szmogriadó rendelet olyan módosítását, amely megszünteti a "sárga matricás" gépjárművek tulajdonosainak tulajdonjogát korlátozó visszás helyzetet.
Továbbá kérte, tegyék meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy Budapest és környéke közlekedési rendszerének szmogriadó esetén is legyen megfelelő szállítási kapacitása, valamint dolgozzanak ki ütemtervet, amely szerint korszerűbb és környezetkímélő járművekre lehet cserélni a főváros tulajdonában lévő "korszerűtlen és környezetszennyező" autóbuszait.
Az ügy előzménye az, hogy Budapest főpolgármestere tavaly egy alkalommal elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát, ezzel együtt a személygépjárművek közlekedésének azonnali korlátozását a főváros területén. A riasztási fokozat négy napig volt érvényben. Mivel a korlátozás közvetlenül érintette a szabad mozgáshoz való jog érvényesülését, a biztos hivatalból vizsgálatot indított annak feltárására, hogy a lakosság miként volt, miként van felkészítve a szmogriadó következményeire és a tömegközlekedési közszolgáltatók miként tudják teljesíteni az ilyenkor megnövekvő szállítási igényeket.
Több panaszos sérelmezte azt is, hogy az október 20. és március 8. közötti időszakban általánosan korlátoznák a rosszabb környezetvédelmi besorolású, úgynevezett "sárga matricás" gépkocsik közlekedését a Hungária körúton belül.
Szabó Máte abból indult ki, hogy az alkotmány mindenki számára biztosítja a tulajdonhoz való jogot, aminek fontos részjogosultsága a használat joga. Gépjármű tulajdonjoga esetén a használat szükségszerű velejárója a közlekedésben való részvétel. A gépjármű-közlekedés korlátozása ezáltal a tulajdonos használati jogának korlátozását is jelenti.
Az ombudsman álláspontja szerint "nem egyeztethető össze az alkotmány rendelkezéseivel a gépjármű-közlekedés és ezáltal a gépjárműhasználat tiltása önkormányzati rendelettel". A gépjármű-közlekedés illetve használat korlátozása törvényi felhatalmazáson alapulhat csak, önkormányzati rendelet pedig pusztán ennek végrehajtási szabályait rögzítheti.
Szabó Máté szerint ugyanakkor meg kell különböztetni a "sárga matricás" járművek közlekedésének hónapokig tartó tilalmát és a szmogriadó idején bevezetett átmeneti, néhány napos közlekedési korlátozásokat. A riasztási fokozat idején alkalmazott közlekedési tilalom tekintetében az egészséges környezethez való jog biztosításának érdekében az ombudsman indokoltnak tartja, hogy az arra felhatalmazott döntéshozó elrendelhessen környezeti állapotot javító intézkedéseket, korlátozásokat.
A közleményben kitértek arra is, hogy az ombudsman szerint az önkormányzat korlátozza az állampolgárok szabad mozgáshoz való jogát és ezzel visszásságot okoz, amennyiben szmogriadó esetén nem biztosít alternatív közlekedési lehetőséget.