Szmogriadó: füstölgés a főváros és az ombudsman között
A kérdés azért került a hétfői főpolgármesteri kabinet asztalára, mert Szabó Máté országgyűlési biztos nemrég egy jelentésében bírálta a szmogriadó idejére életbe lépő fővárosi rendeletet. Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester erre adott válaszában egyebek mellett arra mutatott rá, hogy a rendelkezést az Alkotmánybíróság is vizsgálja, ezért az eljárás befejezéséig nem akarnak változtatni a helyi jogszabályon.
Nyáry Krisztián emlékeztetett arra, hogy az ombudsmani jelentés egyik megállapítása szerint az úgynevezett "sárga matricás" (magas szennyezőanyag-kibocsátású) gépjárművek közlekedésének korlátozása nem egyeztethető össze az alkotmány rendelkezéseivel, mert az a tulajdonjog korlátozásának minősül.
A kommunikációs igazgató utalt arra, hogy a fővárosi rendelet szerint három év átmeneti idő elteltével a Hungária körúton belül, öt éves átmeneti időszak után pedig Budapest teljes területén tilos október 20-a és március 8-a között sárga matricás gépjárművel közlekedni.
Az országgyűlési biztos másik megállapításában a szabad mozgáshoz fűződő jog korlátozásának tartja a gépjárműforgalom páros-páratlan rendszerű korlátozását is a szmogriadó idején, és csak akkor látja megengedhetőnek, ha az önkormányzat ezzel egy időben jelentősen növeli a közösségi közlekedés kapacitását. Szabó Máté közölte, tudomása szerint a BKV, a Volán és a MÁV együttesen sem rendelkezik ilyen többletkapacitással, ezért álláspontja szerint az egyéni autós közlekedés szmogriadó esetén sem korlátozható.
Válaszlevelében a főpolgármester azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a kormány és a főváros között aláírt szándéknyilatkozat (és a közgyűlés által a későbbiekben jóváhagyandó megállapodás) eredményeként a BKV járműparkjának fejlesztése a következő években lehetővé válik.
Nyáry Krisztián a szmogriadóval kapcsolatban kitért arra is, vasárnap a Levegő Munkacsoport további intézkedéseket sürgetett a szálló por koncentráció csökkentése érdekében. Közölték, egyetértenek az eddig bevezetett korlátozásokkal, de a közlekedésből eredő kibocsátások csökkentésére a dugódíj és differenciált parkolási díj mielőbbi bevezetését szorgalmazzák.
A kommunikációs vezető ezzel kapcsolatban azt közölte: dugódíj vagy behajtási díj bevezetésére a főváros vezetése 2012 után, a szükséges infrastruktúra kiépítését követően lát lehetőséget. A jelenlegi városvezetés erre vonatkozóan kész programot akar letenni a következő városvezetés asztalára.
A szállópor-határértékek miatt 2009 elején Budapesten már el kellett rendelni a szmogriadó riasztási fokozatát.