Szinte senki nem használja a milliókért telepített segélyhívó oszlopokat

Több mint hétszázmillióért telepítenek segélyhívó oszlopokat a fővárosban, de a 444.hu kiderítette, hogy ezeket szinte alig használják: egy-egy oszlopról négy-öt havonta érkezik egy érdemi bejelentés.
Ötven narancssárga segélyhívó oszlopot helyeztek ki a belvárosban – írja a 444.hu. Hiába keresték azonban a Fővárosi Önkormányzatot és a Budapest Közút Zrt.-t, hogy kiderítsék, ezeknek mi értelme van, mert nem igazán kaptak érdemi választ. A város legfrekventáltabb helyszínein ugyanis elég nehéz feltételezni, hogy valaha van olyan pillanat, hogy ne lenne az utcán ember, aki a mobilján fel tudná hívni a rendőrséget, ha baj van.

A városházán a portál kérdésére közölték, hogy a vészjelző oszlopok telepítése a 2016-2017. évi közúti forgalomirányítási fejlesztési program részeként a fővárosi önkormányzat beruházásában valósul meg. Tájékoztatásuk szerint a segélyhívó oszlopokat a Budapest Közút Zrt. telepítette, erről kötöttek is megállapodást. A Budapest Közút azonban passzolt, ők a Budapesti Közlekedési Központhoz irányították a 444.hu-t.

Tőlük megtudták, hogy valóban ők kötöttek szerződést még 2013-ban, amit Vitézy Dávid írt alá. Ötven oszlop már működik, s 83 telepítése folyamatban van. Szerintük a fejlesztés célja a 112-es számhoz való hozzáférés biztosítása, függetlenül attól, hogy a bajba jutott embernek rendelkezésére áll-e mobiltelefon-szolgáltatás, ez ugyanis európai irányelv.

A világon számos helyen működnek ehhez hasonló rendszerek, például Rómában és New Yorkban is, de az nem derült ki, hogy ezek kiépítésébe is idén kezdtek-e, vagy még évtizedekkel ezelőtt, amikor nem voltak elterjedtek a mobilok.

A BKK szerint előnyös lehet a rendszer a turisták számára is, akik nem feltétlenül rendelkeznek mobiltelefon-szolgáltatással. A portál ezzel kapcsolatban jelzi: a 112 bármilyen számról külön költség nélkül hívható.

Az új oszlopokat egyébként nem túl sokan használják, mert a BRFK tájékoztatása szerint 2015. november 19-e 2016. június 30-a között összesen 163 hívást fogadott a budapesti rendőrség. Ebből valós segélykérés 79 volt, tehát havi 11 hívás jutott az ötven oszlopra. Másként: egy-egy oszlopra négy-öt havonta jut egy éles hívás.

A 133 oszlop telepítése a 444.hu számítása szerint 730 millióba kerül, ez darabonként öt és fél millió forint. Ha évente mindegyikről tényleg csak két-három segélykérés érkezik, az hívásonként aránytalanul nagy költséget jelent.

Ennyi pénzből több mint hetvenezer olcsó mobilt vásárolhattak volna – írja a 444.hu –, így mind az ötezer megállóhelyre és a kétezer körüli közösségi közlekedési járműre jutna belőlük, s maradna még annyi, amivel nem is tudnak mit kezdeni. A gondolatmenet legfeljebb annyiban sántít, hogy megfeledkeztek arról: a telefonokat szinte biztosan ellopná valaki, míg a segélyhívó oszlopokat ez a veszély nem fenyegeti.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.