Kampánykiadások: ködbe vesző sok százmillió

Még nincsenek végleges adatok, de a kampánymonitor számításai szerint 1,8 milliárdnál is többet költött az öt parlamenti párt a választási kampányra.

A választási törvény szerint a pártok 386 millió forintot fordíthatnak kampányuk finanszírozására. Ezt az összeget idén csak a Fidesz és az MSZP lépte át, a két újonnan bekerült párt jóval kevesebbet költött. Érdekesség, hogy az MDF, amely nem érte el az öt százalékos bejutási küszöböt, több pénzt áldozott a kampányra, mint a Jobbik, illetve az LMP. Tájékoztatást viszont csak a két utóbbi párt adott kampányköltéseiről.

Az LMP körülbelül 110 millió forintot költött a parlamenti választási kampányára és nagyjából ugyanennyit terveznek fordítani az őszi önkormányzati választásokra is. A költekezés szempontjából "puritán" párt maradnak. Az LMP kampánya arról szólt, hogy be kellett rúgnunk az üres kapuba a gólt" - összegzett Karácsony Gergely kampányfőnök.

Azt viszont még nem tudta teljes pontossággal megmondani, hogy mennyit költöttek a két forduló alatt, de az összeget körülbelül 110 millió forintra teszi. Ebből egyelőre mintegy ötvenmillió forintot fizettek ki, a maradék jelentős részét a következő hetekben utalják el, a beszállítókkal pedig hosszabb határidejű fizetésekben állapodtak meg.

Karácsony Gergely felhívta a figyelmet arra, hogy adósságaikat nem feltétlenül a pártnak már járó állami támogatásból akarják teljesíteni. Szavai szerint ezt abból nehéz is lenne összespórolni. Úgy számolnak, hogy az LMP, mint párt idén körülbelül 110 millió forinthoz jut ebből a forrásból. Ezen felül a frakció és a pártalapítvány is kap állami támogatást, de ezeket mindenképpen a képviselőcsoport működésre, illetve a szellemi háttérre fordítják.

A Jobbik 80-90 millió forintot költött a 2010-es országgyűlési választási kampányára - jelentette be Dúró Dóra, a Jobbik sajtófőnöke. A pénzt elsősorban kis- és közepes vállalkozások támogatásaiból teremtették elő.

A párt ezen összeg legnagyobb részét óriásplakátok kihelyezésére fordította, míg a fennmaradó részből televíziós- és rádióshirdetésekre adtak megbízást, illetve egyéb plakátokat és szórólapokat állítottak elő - közölte Dúró Dóra.

A Jobbik Magyarországért Mozgalom tavaly 48,4 millió forintos bevételt és 41,2 millió forintos kiadást könyvelhetett el a párt honlapján nyilvánosságra hozott 2009. évi beszámoló szerint.

Május 26-án kaphatunk végösszeget a megfigyelőktől

A nagyok egyelőre hallgatnak. Nem így a Transparency International, a Freedom House és az Eötvös Károly Közpolitikai Intéze, amely március elején indította el a kampánymonitort. A honlapon nyomon követhetőek a pártok kampányköltései, a nehéz számítás miatt ezek még mindig növekszenek, amelyet élőben lehet követni. Az itt látható összegek bizony nem minden esetben egyeznek a hivatalosan publikált adatokkal. 

A kampánymonitor az alábbi tételeket veszi figyelembe: fizetett hirdetés, rendezvények, plakátok, szórólapok, sms-ek, aktivisták, szervezeti költségek. Az összeg folyamatosan növekszik. A végő összeget várhatóan május 26-án, egy hónappal a második forduló másnapja után publikálják.

A Freedom House Europe és a Transparency International Magyarország 2007 decemberében vette át a 2006-ban útjára indított pártfinanszírozási stafétát. Az Eötvös Károly közpolitikai Intézet kezdeményezésének célja, hogy a nyilvánosság erejének felhasználásával segítse elő a párt- és kampányfinanszírozás reformját.

A költségvetésből 1,4 milliárd forint jut majd a választásokon 1 százaléknál jobb eredményt elérő pártoknak; ebből a közvetlen támogatást egyenlő arányban kell felosztani az országos listán mandátumot szerzett pártok között, a fennmaradó összeget az első forduló eredményeinek arányában kapják a politikai szervezetek, így a Jobbik idén 245 millió forintos költségvetési támogatásra számíthat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.