Százával vásárolna új villamosokat és trolikat a főváros

Csaknem száz új villamost és ugyanannyi trolit vásárolhat a főváros 2014-ig, ha a képviselők elfogadják az erről szóló előterjesztést a Fővárosi Közgyűlés jövő hét szerdai ülésén. A 156,5 milliárd forintos beszerzés jórészt uniós forrásból történne, Budapestnek 3 milliárd forintos önrészt kell előteremtenie.

A főváros honlapján csütörtökön hajnalban publikált előterjesztés szerint 96 darab 35 és 54 méteres villamost, illetve 93 trolibuszt szereznének be 2014-ig, a második ütemében 2016-ig további 37 villamos érkezhet Budapestre. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által kezelt projekt együttes beruházás költsége 156,5 milliárd forint, de ennek jelentős részét, várhatóan 98 százalékát az Európai Unió finanszírozza.

Az előterjesztés szerint a járműbeszerzéshez kapcsolódva egyéb infrastrukturális beruházásokat is meg kell valósítani, ilyen a megállók peronszintjének emelése és egy új villamos kocsiszín felépítése. Erre leginkább a volt józsefvárosi pályaudvar területe alkalmas, ezért a BKK megkezdte a tárgyalásokat a MÁV-val.

Ha elfogadják György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes előterjesztését, akkor vásárláshoz szükséges 3 milliárd forintos önrészt szerepeltetni kell Budapest 2012-es költségvetésében, illetve szerepeltetni kell a hétéves fejlesztési koncepcióban is. Budapest villamosvonalain jelenleg mindössze a 40 Combino felel meg a kor, és az akadálymenteség elvárásainak, a Ganz-csuklósok (118 darab) túlkorosak, energiafelhasználásuk magas és gyakran meghibásodnak. A trolibuszok közül a legrosszabb állapotban az orosz, 40 éves ZIU-9-es trolik vannak, és ebben az ágazatban nincs forgalomban alacsonypadlós jármű.

Az előterjesztés utal arra, hogy 2010 elején megszavazták az 1-es és 3-as villamosvonal meghosszabbítását és a járművek cseréjét. Ez azonban kevés szerelvény beszerzésével járt volna, amelyre nagyon nehezen, vagy drágán kaptak volna ajánlatot. A fejlesztés során ezen felül az uniós támogatás feltételéül szabták, hogy a főváros dolgozzon ki egy fővárosi járműstratégia meglétét.

A főpolgármester-helyettes három ütemben javasolja a járművek beszerzését, az utolsó ütem 2020-ban zárulhat, ekkorra Budapest teljes villamos- és trolibuszhálózatát alacsonypadlós járművekkel szolgálnák ki.

(forrás: mti.hu)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.