Százával vásárolna új villamosokat és trolikat a főváros
A főváros honlapján csütörtökön hajnalban publikált előterjesztés szerint 96 darab 35 és 54 méteres villamost, illetve 93 trolibuszt szereznének be 2014-ig, a második ütemében 2016-ig további 37 villamos érkezhet Budapestre. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által kezelt projekt együttes beruházás költsége 156,5 milliárd forint, de ennek jelentős részét, várhatóan 98 százalékát az Európai Unió finanszírozza.
Az előterjesztés szerint a járműbeszerzéshez kapcsolódva egyéb infrastrukturális beruházásokat is meg kell valósítani, ilyen a megállók peronszintjének emelése és egy új villamos kocsiszín felépítése. Erre leginkább a volt józsefvárosi pályaudvar területe alkalmas, ezért a BKK megkezdte a tárgyalásokat a MÁV-val.
Ha elfogadják György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes előterjesztését, akkor vásárláshoz szükséges 3 milliárd forintos önrészt szerepeltetni kell Budapest 2012-es költségvetésében, illetve szerepeltetni kell a hétéves fejlesztési koncepcióban is. Budapest villamosvonalain jelenleg mindössze a 40 Combino felel meg a kor, és az akadálymenteség elvárásainak, a Ganz-csuklósok (118 darab) túlkorosak, energiafelhasználásuk magas és gyakran meghibásodnak. A trolibuszok közül a legrosszabb állapotban az orosz, 40 éves ZIU-9-es trolik vannak, és ebben az ágazatban nincs forgalomban alacsonypadlós jármű.
Az előterjesztés utal arra, hogy 2010 elején megszavazták az 1-es és 3-as villamosvonal meghosszabbítását és a járművek cseréjét. Ez azonban kevés szerelvény beszerzésével járt volna, amelyre nagyon nehezen, vagy drágán kaptak volna ajánlatot. A fejlesztés során ezen felül az uniós támogatás feltételéül szabták, hogy a főváros dolgozzon ki egy fővárosi járműstratégia meglétét.
A főpolgármester-helyettes három ütemben javasolja a járművek beszerzését, az utolsó ütem 2020-ban zárulhat, ekkorra Budapest teljes villamos- és trolibuszhálózatát alacsonypadlós járművekkel szolgálnák ki.
(forrás: mti.hu)