Spanyol villamos Budapesten: gyorsítás milliárdos felárral

Tíz villamos volt az ára a késlekedésnek. A spanyol CAF ugyanis annak fejében gyorsította fel a megrendelt villamosok gyártását, ha a főváros további tíz járművet rendel. A sok vargabetűvel tarkított közbeszerzési pályázatot ugyanis jelentős késéssel tudta csak lezárni a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A Budapestre érkező CAF villamosok
Forrás: BKK

A jogerős végeredményt a Skoda által indított jogorvoslati eljárás miatt március 3-án hirdették ki, így néhány villamos csak 2016-ban készült volna el kicsúszva ezzel a tavaly lezárult uniós pénzügyi ciklusból. A támogatási források részleges elvesztését kivédendő a BKK megállapodott a spanyol céggel: a CAF felgyorsítja a gyártást, cserébe a BKK lehívja a tízdarabos opciót. Ezzel 3,5 milliárd forinttal nőttek a projekt költségei. A pluszpénz többségét az uniós források terhére a kormány biztosította, de a fővárosnak is csaknem 24 millióval kellett megemelnie az önrészt.

A februárban aláírt szállítási szerződés módosítását most írták alá a felek. A CAF tehát összesen 47 új villamost szállít Budapestre 2016 első feléig. Az eredetileg rendelt 37 Urbos3 típusú villamosért 27 milliárd forintot fizet a fővárosi önkormányzat. A cég kétféle kocsit szállít – 25 darab 34 métereset és 12 darab 56 métereset – 2015 szeptembere és 2016 májusa között.

A szerződésmódosítás alapján a CAF felgyorsítja a szállítást, így a korábban a jogorvoslati támadások miatt elhúzódó tenderfolyamat késedelmét a BKK reményei szerint behozták, így nem kell uniós támogatásveszteséggel számolni. Ehhez az is jól jött, hogy az új villamosok rekordgyorsasággal kaptak előzetes típusengedélyt, így a prototípus járművek gyártása a szükséges anyagbeszerzés lezárultával már szeptemberben megkezdődhet.

A szerződés lehetőséget teremtett további 87 villamos szállítására is: újabb forrás bevonásával összesen akár 124 vadonatúj villamos helyezhető üzembe 2020-ig. A további 87 jármű igény szerint rövid és hosszú kialakítású is lehet, valamint ezen belül elképzelhető 20 olyan villamos vásárlása, amely felsővezeték nélküli üzemre is alkalmas. A szerződés értéke ezzel együtt összesen mintegy 75 milliárd forint. Ez lehetővé tenné az elöregedett budapesti villamosállomány jelentős fiatalítását azonos típusú, modern alacsonypadlós járművekkel.

A rövidebb (34 méteres) villamosok a szintén főként uniós forrásból megújuló 3-as vonalra, valamint a várhatóan 2015 végére kiépülő budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között közlekedő 19-es és 61-es vonalra kerülnek majd. A mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb, 56 méteres szerelvények pedig az 1-es villamos vonalán járnak.

A rövid változat egyszerre 200 utast szállíthat 46 ülőhellyel. A hosszú típus 345 utas szállítására alkalmas 81 ülőhellyel. A járművek utastere légkondicionált, fűtött, fedélzeti utastájékoztató rendszerüket a FUTÁR-ba integrálják, sőt kamerákkal is ellátják őket. Az első CAF villamosok jövőre állnak forgalomba a budapesti villamosvonalakon.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.