Sorban állás várható a benzinkutaknál
Mint arról lapunk beszámolt, a kormány új elemként bevezeti a megyei autópálya-matricát, amely ötezer forintba kerül majd, egyúttal az említett utakat díjkötelessé teszi.
Mindezt a kormánykommunikáció kedvezményként kívánja beállítani, mondván, évi ötezer forint jóval kevesebb, mint az éves autópálya-matrica ára, ám arról nem szólnak az illetékesek, hogy mennyivel több autósnak kell majd ilyen megyei matricát vásárolnia azok közül, akiknek eddig semmilyen útdíjat nem kellett fizetniük.
Már lehet böngészni a rendeletet, hogy hol is kell fizetni Veres Viktor / Népszabadság |
A frissen megjelent rendelet több tíz oldalas mellékletben szabályozza, pontosan mely utak válnak fizetőssé, hol lehet matricát vásárolni, mi történik, ha valaki átlépi a megyehatárt. S ezekkel csak a legalapvetőbb kérdéseket soroltuk, amelyekről egy nappal a díjasítás életbe lépése előtt tettek közzé hivatalos információt.
Azt is tartalmazza a jogszabály, hogy aki januárban nem fizet az úthasználatért, annak nem kell pótdíjat fizetni, feltéve, hogy február végéig utólag megvásárolja a szükséges matricát. A korábbi közlések szerint a benzinkutaknál, ügyfélszolgálatokon január 1-jétől lehet majd megyei matricát kapni, a mobilos értékesítésben azonban legalább egy hónapos csúszás várható – tehát az év első napjaiban a benzinkutakon garantált a sorban állás.
A rendkívül lassú rendeletalkotás és publikálás között szakértőink politikai huzakodást sejtenek. A díjasítás ugyanis sok érdeket sért, így vélhetően még az utolsó pillanatokban is egyezkedtek a Fidesz nagyurai: polgármesterek, megyei vezetők.
Ez maga a káosz – adott gyors helyzetjelentést érdeklődésünkre kedd délután Wittinghoff Tamás, a sztrádadíj-kiterjesztés egyik legnagyobb vesztesének számító Budaörs polgármestere. A főváros nyugati kapujaként emlegetett város vezetője szerint agyrém, hogy másfél nappal az új rendszer bevezetése előtt a benzinkutakon sem tudtak még arról például, lesz-e megyei matrica, s ha igen, mikortól. Elfogadhatatlannak nevezte azt is, hogy miközben türelmi időről szólnak a hírek, azt senki sem mondja meg, pontosan mit jelent ez, kivel, meddig lesznek elnézők az illetékes hivatalok.
Wittinghoff Tamás leszögezte: továbbra is meggyőződésük, hogy alapvetően elhibázott, rossz döntés fizetőssé tenni az M0-st és a sztrádák fővárosi bevezető szakaszait, mert emiatt az agglomerációs települések belső útjain jelentősen megnő majd a forgalom. – Aggodalommal figyeljük majd a döntés következményeit, s ha félelmeink beigazolódnak, akkor lépéseket teszünk – mondta a polgármester, aki maga is részt vett azon a december végi demonstráción, amelyen a sztrádadíj ellen tiltakozó civilek figyelmeztetésül egy percre lezárták az M1-es és M7-es autópálya közös szakaszát Budaörsnél. (B.A.)