Sokba kerül ősztől a tévéknek a bömbölő reklám
A szóvivő szerint a közszolgálati adókat és a két nagy kereskedelmi csatornát (M1, M2, Duna Tv, RTL Klub, Tv2) csak ősztől büntetik a szabályok megsértéséért, hiszen a médiatanács türelmi időt adott a "médiaszolgáltatóknak, hogy áttérjenek a jó gyakorlatra". A türelmi idő lejárta után viszont milliós büntetésekre számíthatnak a törvény megsértői - fűzte hozzá.
Kiricsi Karola szerdai sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) médiatanácsa ősztől pénzbírsággal vagy kötbérrel büntetheti azokat a műsorszolgáltatókat, amelyek a műsorkörnyezetnél hangosabban sugározzák a reklámokat vagy televíziós vásárlással kapcsolatos műsorokat.
Kiricsi Karola idézte a január 1-jétől hatályban lévő médiatörvény ide vonatkozó részletét: "A lineáris műsorszolgáltatásban közzétett reklám, televíziós vásárlás, valamint a reklám közzétételét akusztikus módon jelző figyelemfelhívás átlagos vagy a néző és hallgató által érzékelt hangereje nem lehet nagyobb, mint környező műsorszámoké".
Beszélt arról is, hogy az Egyesült Államokban, Kanadában, Angliában és Ausztráliában már régóta van érvényben hasonló jellegű szabályozás.
A szóvivő rámutatott: a médiatanács a reklámhangerőt egy teljesen magyar fejlesztésű szoftver segítségével végzi, amely érzékeli és pontosan ki tudja szűrni a kiugróan hangos műsorrészeket. Egy nap alatt ezzel az eszközzel mintegy 200 műsorórát tudnak vizsgálni, és már eddig is találtak számos jogsértést.
A Humanoid nevű szoftver virtuális hangosságmérő műszerekkel pásztázza a kijelölt műsorszolgáltatók teljes műsorfolyamát, a mért eredményeket fájlokba rendezi, majd táblázatban megjelöli a megadott paramétereket túlszárnyaló műsorrészeket, időpontokat. Azt is teljes bizonyossággal szűri ki a szoftver, hogy reklámblokkokhoz, kereskedelmi üzenetekhez köthetők-e a kiugró hangerő mérései - jegyezte meg.
Nézőket zavaró dinamikai változások
A program segítségével laikusok számára is könnyen értelmezhetően megjelennek a nézőket zavaró dinamikai változások, és pontosan megjelölhetőek azok az esetek, amelyek során kereskedelmi célból lett hangosabb egy-egy műsor - fogalmazott Kiricsi Karola. (forrás: mti.hu)