Romák médiagettóban

A legnagyobb csatornák hír- és magazinműsorait vizsgálva kiderült, hogy a nemzeti és etnikai kisebbségek a szereplők mindössze 2,4 százalékát tették ki.

A romák, a nemzeti kisebbségek és a fogyatékosok egyfajta médiagettóban vannak Magyarországon - többek között ez hangzott el az Egyenlő Bánásmód Hatóság „Közös terek - média mindenkinek” elnevezésű workshopján. Monori Áron, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság műsorelemző osztályának munkatársa emlékeztetett, hogy Magyarországon közel 600 ezer fogyatékkal élő ember lakik, körülbelül félmillióra becsülik a romák számát és kétszázezerre az itt élő külföldiekét. Ehhez képest például a nemzeti és etnikai kisebbségeknek a hatóság adatai szerint az összes műsor másfél százaléka szól.

A legnagyobb csatornák hír- és magazinműsorait vizsgálva megállapították, hogy az elmúlt másfél évben a szereplők mindössze 2,4 százaléka került ki ebből a körből. A legtöbbet a roma kisebbség szerepelt, ők voltak a nemzeti és etnikai kisebbségekről szóló hírek negyven százalékának alanyai. Csakhogy, tette hozzá Monori Áron, nem mindegy, hogy milyen kontextusban ábrázolják a romákat. Legtöbbször ugyanis, az esetek közel negyedében, a bűnözéssel kapcsolatban adtak hírt róluk. Ezt a kifejezetten a kisebbségekről szóló tudósítások követték. - Alig szerepelnek általános, oktatásról vagy egészségügyről szóló anyagokban, mint a társadalom átlagos tagjai - tette hozzá.A túltámogatott, segélyekre berendezkedett, társadalmi normákat nem tisztelő romakép sem tudott egyelőre kikopni a médiából.

A migránsok még ennél is rosszabb helyzetben vannak: a róluk szóló tudósítások fele valamilyen bűncselekménnyel összefüggésben számol be róluk. A fogyatékos emberek pedig szinte láthatatlanok a hírműsorokban: két ezrelékes megjelenésük közel felében ráadásul szociális problémaként jelennek meg.
Monori Áron kitért a társadalom több mint felét alkotó nők megjelenítésére is: ők a hír- és magazinműsorokban a megszólalók mindössze 20 százalékát alkotják. A kereskedelmi tévék hírműsoraiban valamivel többet, a közszolgálati csatornákon kevesebbet szólaltatják meg őket.

Az sem mindegy, hogy részletesen, vagyis névvel, foglalkozással, beosztással mutatnak be valakit egy műsorban vagy csak úgy, mint egy csoport tagját („az egyik roma”). A hatóság vizsgálata szerint a fogyatékosok 21, a romák 24 százaléka kap csak részletes bemutatást. - Ennek az a következménye, hogy nem a személyiségük, hanem a csoporthoz való tartozásuk alapján azonosítja őket a médiafogyasztó - magyarázza.

Monori Áron hozzátette: a hazai szórakoztató műsorokban viszont alig jelennek meg romák. Néhány évvel ezelőtt a kereskedelmi tévék úgynevezett kibeszélőshowiban sokat szerepeltek, de ezek a műsorok a szakember szerint csak kiszolgálták a romaellenes sztereotípiákat. Egy kisebbség, a melegek médiareprezentációját nem vizsgálta a hatóság, Monori Áron elmondása szerint „ez még nem vetődött fel”.

- A blogok és a közösségi oldalak jó lehetőséget biztosítanak azoknak a csoportoknak, akiknek a média nem ad teret - állítja Balatoni Zsófia PR és CSR tanácsadó. Szerinte manapság (elsősorban külföldön) a nonprofit szektor már ügyesen alkalmazza ezeket az eszközöket arra, hogy egy-egy ügyet beemeljenek a média főáramába. Jó példa erre L. Ritók Nóra A nyomor széle című blogja. A berettyóújfalui kistérségben dolgozó pedagógus írásaira felfigyelt egy nagy hírportál (éppen most költözik át egy másikra) és hamarosan több tízezer olvasója lett.

Roma férfi voksol. Alig látjuk őket átlagemberként.
Kassa, 2010. július 6. Egy cigány férfi leadja szavazatát a szlovákiai önkormányzati választásokon Kassán (Kosice) 2010. november 27-én. (MTI/TASR/Frantisek Iván)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.