Romagyilkosságok: hibázott a nemzetbiztonság

A nemzetbiztonsági szolgálatoknak fontos szerepük volt az elkövetők felderítésében, de a Nemzetbiztonsági Hivatalnál (NBH) követtek el olyan hibákat, amelyek nélkül hamarabb felmerülhetett volna a gyanúsítottak neve - ismertette a romagyilkosságok feltételezett elkövetőinek elfogása után általa elrendelt vizsgálat összefoglalóját Ficsor Ádám. Frissítve

Az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának keddi ülése után a polgári titkosszolgálatokat felügyelő miniszter a hibák között említette, hogy az NBH jogi főosztálya nem továbbított egy javaslatot, amely külsőengedély-köteles ellenőrzés kiterjesztésére vonatkozott. Megállapították azt is, hogy aki Debrecenben foglalkozott az üggyel, nem kellő alapossággal végezte a munkáját. Emiatt az NBH főigazgatója fegyelmi eljárást indít.

Ficsor Ádám, Iváncsik Imre, a polgári titkosszolgálatokért felelős államtitkár és Bencze József országos rendőrfőkapitány a nemzetbiztonsági bizottság ülésén
Budapest, 2009. szeptember 8. Ficsor Ádám a polgári titkosszolgálatokat felügyelő tárca nélküli miniszter, Iváncsik Imre, a polgári titkosszolgálatokért felelős államtitkár és Bencze József országos rendőrfőkapitány részt vesz az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának ülésén a Képviselői Irodaházban. MTI Fotó: Kovács Attila

A miniszter arról is beszélt, hogy az NBH többször adott információt a rendőrségnek a lehetséges elkövetőkről, de K. István nem került be ebbe a sorba, holott az adatok alaposabb elemzésével felmerülhetett volna a neve. A felelősök egy része esetében a vezetői megbízás visszavonását kezdeményezi, más esetekben fegyelmi  eljárást indít a főigazgató.

Egyúttal fény derült néhány "nem kis jelentőségű, de (…) procedurális dologra is" - közölte Ficsor Ádám -, ezekben az ügyekben a főigazgató ad majd ki utasításokat.

A miniszter a volt főigazgató felelősségét firtató kérdésre azt  mondta: olyan nem volt, hogy egy információt "Laborc Sándor tett rossz útra", de "amikor rendszerszintű hibákról beszélünk, nyilvánvalóan felvethető a főigazgatói felelősség". Arra a kérdésre, hogy hány embert vonhatnak felelősségre az ügy kapcsán, annyit  felelt, hogy "két-három olyan kollégáról van szó, aki az üggyel ügyintézőként foglakozott és két vagy három vezetőről".

A debreceni hibáról azt mondta, hogy ott nem leállították az eljárást, hanem lejárt a határideje, pedig még nem kellő alapossággal tártak fel minden tényt, ezért meg kellett volna hosszabbítani az eljárást a későbbi gyanúsítottal szemben.

Kijelentette: "azt kifejezetten nem állítom", hogy ha ezeken a pontokon másként jártak volna el, akkor az más eredményre vezetett  volna, de találtak olyan pontokat, ahol lehetett volna több erőfeszítést tenni.

A sajtótájékoztatón kiosztott háttéranyagban az is szerepel, hogy az NBH államtitoksértés miatt feljelentést tesz ismeretlen tettes ellen az augusztus végén az internetre felkerült, általuk összeollózottnak minősített írás miatt. A vizsgálat megállapította, hogy a cikk "nem az NBH-ban készült hivatalos dokumentum", de több ponton "azonosságot mutat az NBH-ban keletkezett", minősített, államtitkot képező iratokkal.

A nemzetbiztonsági bizottságot vezető Demeter Ervin (Fidesz) bejelentette, hogy a szabad demokrata Gulyás József javaslatára, az ellenzéki pártok támogatásával elindítanak egy tényfeltáró bizottsági vizsgálatot. A fideszes politikus megjegyezte, megerősödött az a vélekedésük, hogy ha az NBH az elvárható gondossággal és hozzáértéssel végzi a munkáját, akkor „vagy a sorozatgyilkosságok vagy azoknak jelentős része megelőzhető lett volna”.

Kijelentette: „ide vezet az, amikor a nemzetbiztonsági szolgálatokat pártpolitikai célokra használják, mert nem jut erő az  érdemi munkára”. Az elmúlt években azt tapasztalták, hogy az  úgynevezett szélsőséges csoportok felderítése területén a  szolgálatok tevékenysége eltolódott a radikális politikai  csoportosulások, tehát a kormányt „hangosan, durván, illetve jogsértően szidók felé”, azokra pedig nem jutott elegendő energia, akiknek a magatartása alkotmányos gondokat vet fel - mondta Demeter Ervin.

Közölte: a parlamenti bizottságot korábban úgy tájékoztatták,  hogy az utóbbi szervezetekre kiemelt figyelmet fordítanak a  szolgálatok, de azok nem alkalmasak terrorcselekmények  végrehajtására. Ezzel szemben megállapítható, hogy a gyanúsítottak  szélsőséges szervezetekhez voltak köthetők - tette hozzá.

Demeter Ervin azt mondta, hogy az NBH-nak még fel kell tárnia az  ügy hátterét, a motivációt, a logisztikát és a támogatókat. Kérdésre hozzátette: arról nem tájékoztatták őket, hogy kik lehetnek az elfogottak támogatói.

A bizottsági vizsgálattól azt várják, hogy olyan működési és vezetési rend alakul ki a szolgálatoknál, amely nyomán középtávon  már elérhető lesz, hogy egy ilyen bűncselekmény-sorozatot meg lehessen előzni - tette hozzá a fideszes politikus.

A nemzetbiztonsági bizottság szocialista tagja, Tóth Károly közölte: a miniszter érdemi vizsgálati jelentést ismertetett, és világossá tette, hogy a szakszolgálat kimagasló munkát végzett, az  NBH munkájában viszont "egy-egy területen voltak érdemi hibák".  Minden bizottsági tag egyetértett abban, úgy kell megerősíteni a  szolgálatokat, hogy a hasonló ügyeket, amennyire lehet, már a  tervezés fázisában fel lehessen deríteni - mondta.

Tóth Károly hozzátette: „ehhez képest a legvégén egy zseniális ötlettel hátraarcot hajtottak végre az urak”, elfogadták, hogy a bizottság folytasson vizsgálatot arról, történtek-e szakszerűtlen lépések az NBH-nál - pedig ezt a miniszteri vizsgálat már  megerősítette.

Gulyás József viszont arról beszélt, hogy a klasszikus nyomozás  eredményes volt, ezért az abban részt vevőket elismerés illeti, de az NBH által végzett munka "nem volt kielégítő, bizonyos értelemben  elégtelen volt". Közölte, hogy a minisztertől kapott tájékoztatás  abban erősítette meg, hogy indokolt egy ténymegállapító vizsgálat.

A kereszténydemokrata Simicskó István azt mondta, hogy az elmúlt  időszakban hibázott az NBH, valamint a szolgálatokat felügyelő miniszter és nem tisztázott az ügy háttere, ezért is támogatták a szabad demokrata képviselő javaslatát. Közölte: az előző és a  jelenlegi miniszter, valamint a volt főigazgató felelőssége is tetten érhető abban, hogy ilyen helyzetbe került az NBH.

A vizsgálat publikus összefoglalója

1. A romagyilkosságokkal összefüggő felderítő munka során kimagasló tevékenységet folytatott a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat.  A romagyilkosságokkal kapcsolatos feladatot feltétlenül  prioritásként kezelte, ezért erőit és eszközeit ennek érdekében maximálisan összpontosította. Együttműködését a rendőri vezetés nagyra értékelte, a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító  tárca nélküli miniszter pedig az NBSZ állományából több személyt dicséretben, illetve jutalomban részesített.

2. A Nemzetbiztonsági Hivatal munkáját végig a törvényekhez ragaszkodva végezve törekedett a romagyilkosságokkal kapcsolatos információk gyűjtésére: a Nemzeti Nyomozó Irodának, illetve egyes megyei rendőr-főkapitányságoknak nagy számú szélsőséges személyre, illetve szervezetre vonatkozó adatot bocsátott rendelkezésre annak kivizsgálása érdekében, hogy ezeknek a személyeknek vagy szerveződéseknek lehet-e bármi közük az elkövetett bűncselekményekhez. Az illetékes rendőrhatóságok ezért az együttműködésért több helyütt, így a Terrorellenes Koordinációs Bizottság ülésén is elismerésüket fejezték ki.

3. Az ügy felgöngyölítése során előtérbe került "debreceni szál" kezelésében azonban az NBH komoly hibákat követett el.

a./ Az NBH megyei kirendeltsége 2008 első felében egy alkalommal  javaslatot tett, egyebek mellett külső engedélyköteles ellenőrzés  kiterjesztésére bizonyos személyek vonatkozásában. Az ilyen jellegű  kéréseket, mielőtt azok az engedélyezéssel foglalkozó bíróhoz  kerülnének, az NBH jogi osztálya véleményezi. Az adott ügyben a jogi osztály illetékese megállapította, hogy a kirendeltségen készült  irat nem tartalmazza a szükséges konkrét indoklást, tehát azt, hogy miért kérik ezt a fajta ellenőrzést, így ezt nem is érdemes továbbítani. Ezt a javaslat készítői tudomásul vették, még csak kísérletet sem téve arra, hogy a problémát újra megvizsgálják, és új, javított előterjesztést készítsenek. A szakmai irányítással foglalkozó központi részleg sem tartotta szükségesnek az eset ismételt átgondolását, a kiút keresését. Ez olyan rendszerhibára  mutat, amelynek kijavítására, a megismétlődés megakadályozására a  főigazgató megteszi a szükséges lépéseket.

b./ Az ezt követő időszakban az "ügygazda", vagyis az a műveleti  tiszt, aki a megyei kirendeltségen felelős volt ezért, nem folytatott átfogó, komplex ellenőrzést, noha információ keletkezett arról, hogy a látókörbe került szélsőséges személyek egyike fegyvert kíván vásárolni. Az ügygazda nem tanúsította a szükséges gondosságot, az ügy folytatását, a felmerült kérdések egyértelmű  tisztázását nem kezdeményezte; esetében a főigazgató most fegyelmi  eljárást indít.

c./ Miközben 2008 második felében és 2009 első felében számos alkalommal szolgáltatott az NBH információt a rendőrségnek a potenciális elkövetőkkel kapcsolatban, ezekbe a közlésekbe nem került be K. István, pedig a korábban keletkezett adatok alapos  elemzésével a gyanú felvetődhetett volna. Az ennek elmulasztásáért felelősök egy része esetében a vezetői megbízás visszavonását  kezdeményezi a főigazgató, más esetekben fegyelmi eljárást indít.

d./ Az említett ügyek iratanyaga helyenként lassú ügymenetről, hiányos koordinációról tanúskodik az egyes részlegek, illetve a központ és a megyei kirendeltségek között. Ez a normál ügymenetben is elfogadhatatlan, ehhez hasonló kiemelt, az egész társadalmat foglalkoztató ügyben pedig különösen az. A megbízott főigazgató megkezdte azoknak a belső rendszabályoknak a kidolgozását, amelyek hasonló jelenség megismétlődését lehetetlenné teszik.

4. A kuruc.info portálon 2009. augusztus 29-én megjelent és ennek nyomán más médiákban is napvilágot látott írásról a vizsgálat során azt állapították meg, hogy az nem az NBH-ban készült hivatalos dokumentum, és több elemében is pontatlanságokat tartalmaz. Ugyanakkor, mivel több ponton is és számos tartalmi elemében azonosságot mutat az NBH-ban keletkezett iratokkal - amelyek minősítettek, államtitkot képeznek - az NBH államtitoksértés miatt ismeretlen tettes ellen feljelentést tesz.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.