Rettegnek az utasoktól a magyar kalauzok
Legutóbb csütörtök délelőtt támadt rá egy utas Pilis állomáson a vezető jegyvizsgálójára, akit boxerrel többször megütött. A férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy nem folytathatta a munkát.
A hivatalos statisztikák szerint évente hatvan-hetven bántalmazás éri a vonatok személyzetét, a valóságban azonban a helyzet még ennél is súlyosabb: a szolgálatban lévő jegyvizsgálók naponta számíthatnak bántalmazásra – állítja az érdekképviselet. De rajtuk kívül sokszor az állomási személyzetet is érik atrocitások.
Ez az állapot tarthatatlan, hiszen egyetlen bántalmazás is megengedhetetlenül sok – hangsúlyozza a szakszervezet. A jogszabályok értelmében a munkáltatónak biztosítania kell az egészséges és biztonságos munkavégzés feltételeit, s amennyiben ez nem teljesül, a munkavállaló jogosult megtagadni az utasítás végrehajtását.
Ez a jegyvizsgálók esetében azt jelenti, hogy nem viszik egyedül a vonatot. A vasutasoknak a veszély vállalása ugyanis nem hivatali kötelezettsége, erre senki nem kényszerítheti őket.
A VDSZSZ Szolidaritás mielőbbi megoldást sürgetve már többször felhívta a munkáltató figyelmét ezekre az esetekre, legutoljára május 27-én. Akkor a vasúti érdekegyeztető tanács ülésén a MÁV-Start Zrt. képviselője azt a választ adta, hogy „ki lesznek rúgva” azok a jegyvizsgálók, akik testi épségük védelme érdekében nem kívánnak egyedül szolgálatot teljesíteni.
Halasi Zoltán, a szakszervezet elnöke kérdésünkre elmondta: a konfliktusok oka alapvetően az, hogy a potyautasok a vonaton nem akarnak pótdíjért jegyet váltani, büntetést meg végképp nem szeretnének fizetni. Így vérmérséklet kérdése, ki hogyan reagál a kalauz fellépésére. Úgy látja, nem ritkán erőszakkal, miközben a jegyvizsgálók között sok nő is van.
Egyébként a kollektív szerződés szabályozza, hogy mely vonatokon kell legalább két kalauznak lennie. Ez függ a szerelvény hosszától, illetve attól, hogy az ajtók automatikusan záródnak-e induláskor. De Halasi úgy látja, a létszámhiány miatt már ezt sem mindig tudják betartani, tehát akkor is csak egy embert tudnak szolgálatba vezényelni, ha kettő kellene.