Rendeződhet végre a rendszámvita
A külföldi rendszámú autók magyarországi használatának feltételeit szabályozó, tavaly nyár közepe óta hatályos kormányrendelet több ponton alkotmányos visszásságot okoz, sérti a szabad mozgásra és a tartózkodási hely szabad megválasztására vonatkozó európai uniós alapjogokat is hívta fel a figyelmet jelentésében hogy az ombudsman.
Az előírt hatvan nap helyett csaknem három hónapot kellett várnia, de a közlekedési ügyekért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium végül reagált, és hajlandó átdolgozni a kifogásolt jogszabályt – adta hírül a tolalcar.
Az autós szakportál többször foglalkozott az üggyel, de számos más helyen is megjelent, hogy a helyzet tarthatatlan, mert aki külföldi autóval akar közlekedni Magyarországon, és itthoni lakcíme is van, könnyen pórul járhat. A kormányrendelet célja egyértelmű volt: véget akartak vetni annak, hogy a kedvezőbb adózási feltételek miatt magyarok tömegesen szlovák vagy más idegen rendszámú gépkocsit használjanak.
De azok ellen is tenni akartak, akik a közlekedési bírságokat, vagy a parkolási díjat, esetleg az autópályadíjat akarták megúszni az idegen rendszámmal. Csakhogy a törvény végül olyan szigorú és olyan nehezen értelmezhető lett – írja a totalcar –, hogy azt sokszor a rendőrök és a vámosok is nehezen tudták alkalmazni.
Az, aki ma magyar állampolgárként külföldi rendszámú autóval szeretne az országba jönni, jobb ha alaposan felkészül. Amennyiben ugyanis valakinek nemcsak kinti, hanem belföldi lakcíme is van, könnyen lehet, hogy megbírságolják. Akkor is, ha évek óta külföldön él, ott legálisan dolgozik, lakcímkártyája is van, és a helyi szabályoknak megfelelően kiváltotta a kinti rendszámot.
Szabó Máté jelentésében kifogásolta, hogy a megállított autósoknak kell bizonyítaniuk, jogszerűen vezetnek külföldi rendszámú járművet, de már azt is, hogy amennyiben nem tulajdonosai az autónak, egy napnál rövidebb ideig tartózkodnak vele az országban.
Ha ezt az igazoltatáskor nem tudja valaki megtenni, mert nincs hiteles fordítása a külföldi munkáltatói igazolásról, az autó motorjának lökettérfogatától és attól függően, hogy saját vagy cégautóról van-e szó, száz-nyolcszázezer forintos bírságra számíthatnak.
A büntetés része, hogy a rendszámot leszerelik, a forgalmi engedélyt bevonják, és csak útvonalengedéllyel engedik tovább a megbírságolt autóst. Az ombudsman szerint a fentiek közvetlenül veszélyeztetik a tulajdonhoz való jogot és a tisztességes eljárás jogát, ezért a törvény módosítását kérte a kormánytól.
Már készül a rendszámtörvényt módosító szövegjavaslat, legalábbis ezt ígérte a miniszter - áll Szabó Máté mai közleményében. A módosított jogszabályban figyelembe veszik majd az autósok jogait, vagyis mindazt, amit az ombudsman a jelenlegi törvényből hiányolt. Pontosítani fogják a szokásos tartózkodási hely meghatározására vonatkozó jelenlegi rendelkezéseket is, így remélhetőleg már a mostani nyári szünetben elhárul a veszély azok feje fölül, akik csak szeretnének hazalátogatni néhány hétre, és ezt saját, kint használt autójukkal tennék.
Megoldódhat azoknak az ügye is, akik külföldi házastársuk autóját szeretnék vezetni, illetve azoké, akik egyszerűen csak behoznának egy járművet az országba máshol kiváltott ideiglenes rendszámmal. Ma ugyanis legálisan még ezt sem lehet megtenni.