Rendet vágna az APEH-nél az ombudsman
A hiányosságok miatt az állampolgári jogok országgyűlési biztosa felkérte az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) elnökét, hogy valamennyi irányítása alá tartozó szervezeti egység vezetőjét figyelmeztesse az ügyintézési, eljárási határidők betartásának fontosságára és kérje fel az illetékes vezetőket, hogy fektessenek nagyobb hangsúlyt a szakterületek együttműködésére.
Szabó Máté országgyűlési biztos az egyik illetékügyben benyújtott panaszt kivizsgálva megállapította, hogy az elsőfokú adóhatóság, az APEH Észak-alföldi Regionális Igazgatóság Illeték Főosztálya jelentősen túllépte az ügyintézési határidőt. Az illeték törlésére irányuló kérelem elbírálása a harmincnapos ügyintézési határidővel szemben több mint egy évet vett igénybe. Ugyancsak megállapította a vizsgálat, hogy bár az ügyfelet tájékoztatták arról, a késedelmes ügyintézés miatt őt kamat illeti meg, a kamatfizetésről nem intézkedtek, a kiutalás elmaradt.
A közlemény szerint az ügyintézési határidő túllépése mellett az adóhatóság működésében megfigyelhető volt bizonyos szervezetlenség. A különböző szakterületek nem megfelelő kommunikációja hozzájárulhatott az ügyintézés elhúzódásához és nem megfelelő voltához. Mindez az említett ügy esetében látható például abban, hogy - bár a lehetőséget az ügyfél maga is felvetette - a visszatérítendő illetékösszeget nem számították bele az újra kiszabott illetékbe, pedig ha megteszik, az ügyintézés egyszerűbb és gyorsabb lehetett volna.
Az eljáró adóhatóság a demokratikus jogállam fogalmából levezetett jogbiztonság követelményével és a tisztességes eljáráshoz való joggal összefüggő visszásságot okozott - fogalmazta meg álláspontját az állampolgári jogok biztosa. Szabó Máté ombudsman a jelentést tájékoztatás céljából megküldte a pénzügyminiszternek is.