Rekordveszteség Debrecenben
A Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) az utóbbi három évben 3,7 milliárd forint veszteséggel gazdálkodott, de a helyzete tovább romlott. Most már terv szinten is meghaladja vesztesége az évi 2 milliárd forintot, és ez az olló nyílik. Felszólítjuk Kósa Lajos polgármestert, hogy Debrecen helyi tömegközlekedésének hosszú távú fenntarthatósága érdekében kössön „stratégiai megállapodást” a kormánnyal – közölték debreceni szocialista politikusok.
Mint azt a debreceni Vagy.hu online újság írja: Szathmári Károly és Madarasi István MSZP-s önkormányzati képviselők elmondása szerint a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. az elmúlt három évben a nyereséges közszolgáltató cégektől több mint 7 milliárd forint osztalékot vont el, a vízműtől 5,1 milliárdot, a hőszolgáltatótól 2 milliárdot. A szocialisták közölték: ezt a rengeteg pénzt, amely döntően a város lakói és vállalkozásai által befizetett díjak nyereségéből halmozódott fel, a vagyonkezelő társaság a veszteséges cégek – így a már említett DKV – keresztfinanszírozására használta fel. Azaz: a víz- és távhőfogyasztók finanszírozták a befizetett díjakon keresztül a veszteséges cégeket.
Szathmáriék szerint mára a helyzet tarthatatlanná vált. A nyereséges cégek eredménytermelő képessége szinte nulla lett, tartalékuk semmi nem maradt, mert a „padlás” is ki lett seperve. Úgy vélik, a DKV több milliárd forintos évenkénti veszteségét a vagyonkezelő holdingon belül nem lehet kezelni, ezért „onnan a céget ki kell emelni”.
A szocialista politikusok a Népszabadságnak elmondták: a romló helyzet okai bonyolultak, de lényegében két oka van. A helyi buszközlekedés átvételekor az üzemeltető által vállalt nullszaldós (veszteség nélküli) működtetés helyett ez az üzletág tartósan mintegy 500 milliós éves veszteséget termel. A buszok veszteséges működtetése nem meglepetés, mindenki tudta – és ezt az MSZP is hangoztatta –, hogy az átvételt megelőző „pályázati” eljárásban valótlan és megalapozatlan üzemeltetési költség-bevétel kalkulációt nyújtottak be.
A másik ok, hogy az évek óta beígért állami támogatás növelése helyett lényegében ebben az évben az állam elvonta az eddigi támogatási mértéket, ami milliárdos kiesés. Az MSZP szerint az állam hozzáállása a nagyvárosi tömegközlekedések támogatásához "durván kivéreztető". Budapest különböző jogcímeken kilobbizta magának, hogy ne csökkenjen a támogatás, míg a többi nagyváros hoppon maradt.