Az Együtt az Európai Bizottsághoz fordul a reklámadó miatt

A reklámadóról szóló törvény nem az újságírók ellen szól, az Országgyűlés nem médiaadót vezetett be – közölte L. Simon László fideszes politikus az általa javasolt reklámadó parlamenti elfogadása után. A képviselő nem zárta ki a reklámadó rendszerének későbbi esetleges "finomítását", de ahogy fogalmazott, erre még ráérünk visszatérni. Szerinte egyébként a jogszabály a politikai újságírást sem veszélyezteti.

A TV2-nek nyújtott kedvezményről azt mondta, a veszteséges médiaszolgáltatók átmenetileg leírhatják a reklámadóból a veszteségeik egy részét. Ám "ezt az irányt tartósan nem akarjuk fenntartani", mert a veszteséges médiavállalatokat sem lehet kivonni az adózók köréből – közölte. Azzal kapcsolatban, hogy ellenzéki szereplők ezt a módosítást lex TV2-ként, a csatorna érdekében hozott változtatásként emlegetik, a fideszes képviselő azt válaszolta: "a TV2-t sok mindennek nevezném, de kormányközeli médiumnak semmiképpen sem". A reklámadó miatti esetleges újságíró-elbocsátásokat firtató kérdésre úgy felelt: "ha a törvény hatására újságírók kerülnek utcára, akkor erre a kérdésre térjünk vissza".

Az Együtt-PM panasszal fordul az Európai Bizottsághoz a reklámadó miatt. Szigetvári Viktor, a szövetség társelnöke a lex TV2-nek nevezett módosító indítványra utalva egyértelműnek nevezte, hogy a Fideszhez köthető oligarchák kedvezményezetti státuszt kapnak. Jelezte: a TV2 tavaly veszteséges volt, s az, hogy most az eredeti tervhez képest kevesebb "büntetőadót" fizessen, egyértelműen ezt mutatja. A politikus párttársával, Karácsony Gergellyel az Európai Bizottsághoz fordul panasszal, mert megítélésük szerint ez ellentétes az Európai Unió adóra vonatkozó szabályaival. Azok ugyanis tiltják az olyan adókat, amelyek egy konkrét személyre vagy csoportra nézve diszkriminatívak vagy kedvezményezetti helyzetbe hozzák őket - tette hozzá. A szövetség emellett arra szólítja fel Áder János köztársasági elnököt, hogy ne írjon alá egy olyan törvényt, amely bünteti a sikeres vállalkozásokat.

Fodor Gábor, a Liberálisok vezetője szerint a Fidesz már a látszatát sem akarja megőrizni annak, hogy a reklámadó célja nem más, mint az ellenzéki média tönkretétele. A Törvényalkotási Bizottsághoz utolsó pillanatban benyújtott mai módosító javaslat leginkább a TV2-nek kedvez, azaz kihúzza a reklámadó alól a kormányközeli kereskedelmi csatornát.

Fodor szerint a Fidesz 2010 óta folyamatos harcot folytat a sajtószabadság és az ellenzéki médiumok ellen: erről szólt a médiatörvény, a TV2 bújtatott felvásárlása, a jobboldali médiabirodalom állami segédlettel való kiépítése is. A reklámadó további mérhetetlen károkat okoz az egyébként is megtépázott hazai sajtószabadságban, de egyéb súlyos problémákat is felvet bevezetése.

A pártelnök közölte, a reklámadó igazságtalan, mert már adózott jövedelmet adóztatna meg. Aránytalan, mert egyes médiumokat (így az RTL Klubot) sokkal súlyosabban sújtja, mint másokat. A Fideszes holdudvarnak, a TV2-nek kedvez, mert a Simicska- és Nyerges-érdekeltség különválasztva működnek, holott a profit ugyanazokhoz az emberekhez megy – de ők sokkal kevesebbet adóznak. Fölösleges, mert érdemi bevételt nem hoz a költségvetésnek. Hazug, mert célja egyértelműen a média függetlenségének csökkentése, nem pedig valamiféle igazságossági szempont érvényesítése. Rossz értelemben populista, mert álságos az az érvelés. miszerint a kereskedelmi tévék társadalmi szempontból károsak lennének. Fodor szerint nyilvánvaló, hogy a reklámadóval a Fidesznek politikai céljai vannak: ezzel ugyanis lehetőség nyílik az RTL Klub nyereségének érdemi csökkentésére, ami a Fidesz-KDNP közelébe került TV2 piaci részesedését emelheti. Másik lehetőségként felmerül az RTL Klub megszerzésének szándéka.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.