Ráütötték a pecsétet a metrókocsi-buktára

Elutasította a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az Alstom fellebbezését a 2-es metró szerelvényeinek típusengedélyével kapcsolatban, így a gyártó cég immár jogerősen nem kapta meg a gyártáshoz szükséges típusengedélyt. Az Alstom 30 napon belül dönt az esetleges bírósági fellebbezésről.

Az NKH hétfői közlése szerint az elsőfokú határozat - amellyel elutasították a végleges típusengedély kiadását - helybenhagyását azzal indokolták, hogy "a jogszabálytól eltérő fékrendszer egyenértékű biztonsági szintjének igazolása és dokumentálása megfelelően nem történt meg". A határozat ellen államigazgatási úton további fellebbezésnek nincs helye, a döntés felülvizsgálatát a bíróságnál lehet kezdeményezni.

Ezzel az NKH a hazai jogszabályok alóli mentesség megadását is megtagadta. Az Alstom ugyanis azt kérte, hogy derogációt kapjon a Metropolis szerelvények fékrendszerére, mivel az eltér a magyar szabályok által előírttól. Az Alstom szerződésben vállalta, hogy olyan szerelvényt gyárt, amely megfelel a magyar vasúti szabályzatnak.

A metrószerelvény kérelmét alapvetően a cég saját tervezési filozófiája és gyakorlata szerint kialakított fékrendszer miatt utasította vissza az NKH. Információink szerint a szerelvény a légfék és az elektronikus fékek egyikének kiesése esetén megállíthatatlanná válik. De akadtak más gondok is: egyebek mellett az előírtnál alacsonyabb belmagasság az átjárókban (alig 190 centiméter), a járművezérlő szoftver hibás működése, az elektronikai készülékek balesetveszélyes zárófedelei, indokolatlanul nagy mértékű kerékkopás.

Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártott volna a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért.

A fővárosi önkormányzat június 3-i döntésének értelmében a BKV vezérigazgatójának meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó július végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre. Erre azonban a mai napig nem került sor.

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhet. Az Alstom pedig - a végleges típusengedély nélkül, saját felelősségére - legyártotta a 2-es metró vonalára mind a 22 szerelvényt.

Ha a főváros felbontja a szerződést, új közbeszerzési eljárást írhatnak ki a 2-es és 4-es metró szerelvényeire. Ez veszélyeztetheti a 4-es metró szerelvényeinek legyártását is. A 4-es metró automata Metropolis kocsijai ugyanis csak akkor kaphatnak típusengedélyt, ha a 2-es vonal járművei ezt már megkapták. A BKV vizsgálata megállapította, hogy ha az M4 járműszerződéseket a BKV felmondja, és az új járműszerelvényeket nem sikerül az uniós támogatási szerződésben kikötött határidőig beszerezni, a járművekre nem lehet az uniós forrásokat felhasználni, tehát annak költségeit teljes egészében a fővárosnak és a magyar államnak együttesen kellene viselnie.

Az Alstom Transport sajnálattal értesült arról, hogy másodfokú döntésével a Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasította az cég fellebbezését, ezáltal pedig a budapesti 2-es metróvonalra gyártott új metrószerelvények típusengedélyének kiadását. Tette ezt annak ellenére, hogy ezen szerelvények a legszigorúbb európai uniós és nemzetközi biztonsági előírásoknak is megfelelnek.

Az Alstom Transport a lehetőségére álló 30 munkanapban tanulmányozni fogja a határozatot, és dönt az azzal kapcsolatos jogi lépésekről, beleéretve a bírósági fellebbezést is.

A cég utal arra, hogy az NKH korábbi, elsőfokú határozata ellen az Alstom Transport még augusztus 13-án nyújtott be fellebbezést. Ebben a cég megnevezte azon négy várost (Szingapúr, Barcelona, Sanghaj, Isztambul), amelyek a Budapest számára gyártott szerelvényekkel azonos vagy ahhoz hasonló fékrendszerrel ellátott Metropolis típusú metrószerelvényeket vásároltak, illetve üzemeltetnek. Ezen városokban összesen 1852 darab ilyen metrókocsi üzemel.

Az Alstom ezt megelőzően, még kora délután arról tájékoztatta lapunkat, hogy a cég 20 ezer eurót, azaz 5,5 millió forintot adományozott a vörösiszap-katasztrófa sújtotta települések megsegítésére. Az Alstom Csoport párizsi központjának felajánlása mellett, a magyarországi leányvállalat, az Alstom Hungária Zrt. a katasztrófa sújtotta Kolontáron és Devecseren élő iskolás gyerekeket egy egész napos budapesti látogatásra is meghívta.

A BKV munkatársai ismerkednek az Alstom első Budapestre küldött metrókocsijával
A BKV munkatársai ismerkednek az Alstom első Budapestre küldött metrókocsijával
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.