'Nem megalapozott a közoktatás nagymértékű államosítása'
A szakszervezet csütörtöki MTI-hez eljuttatott közleményében szóvá tette, hogy bár az oktatási államtitkár hétfőn a tömörülés országos vezetőségének ülésén megígérte, mind a mai napig nem hozták nyilvánosságra az új köznevelési törvény koncepcióját. Mint írták, a közoktatás rendszerének zavartalan működésére rendkívül rossz hatással van az a tény, hogy több mint fél éve nincsenek hiteles információk a rendszer várható átalakításáról. A tömörülés elengedhetetlennek tartja, hogy a közoktatás átalakításának terveiről azonnal kezdődjenek el az érdemi egyeztetések a szakmai szervezetekkel és a szakszervezetekkel, elsősorban abban a kérdésben, szükséges-e a jelenlegi rendszer ilyen nagy arányú, sürgős átalakítása.
Az érdekvédelmi szervezet az ország jelenlegi és prognosztizálható gazdasági helyzetére tekintettel nem tartja időszerűnek és szakmailag megalapozottnak a közoktatás nagymértékű államosítását, s álláspontjuk szerint a helyi önkormányzati rendszer átalakítására vonatkozó elképzelések tisztázása előtt nem lehetséges dönteni, hiszen elsődleges kérdés, hogy a közoktatás intézményei állami vagy önkormányzati fenntartás keretében működnek-e a jövőben.
A változtatás azért elfogadhatatlan - folytatták -, mivel a jelenlegi intézményrendszer átvétele több száz milliárd forintba kerülne, igaz ugyan, hogy az állam számára lehetőséget nyújtana az általa megállapított, senkivel nem egyeztetett paraméterek alapján a közoktatási intézmények bezárására, pedagógusok elbocsátására. Kitértek arra is, hogy az oktatási államtitkárság több mint egy éve dolgozik a közoktatás gyökeres átalakításának tervein, több mint egy éve a pedagógus életpálya-modell bevezetésével - magasabb keresetekkel - kecsegteti a közoktatás dolgozóit. Ugyanakkor szerintük az eltelt időszakban még csak kísérletet sem tett a közoktatás égető gondjainak enyhítésére.
Sem a Nefmi, sem a kormány nem hozott semmiféle intézkedést a közoktatási intézmények működőképességének fenntartására, azok biztonságos finanszírozásának érdekében, a pedagógusok munkaterheinek csökkentésében. A közoktatás minőségének a javítását egyedül a központosított állami irányításban és a pedagógusok szigorú ellenőrzésében látják, figyelmen kívül hagyva azt, hogy a minőségi munkához a jelenlegi feltételeken is javítani kellene - írták.
A Pedagógusok Szakszervezete elvárja, hogy az oktatási államtitkárság a 2012. évi költségvetés készítésekor képviselje azt az igényt, hogy a közoktatás finanszírozása megkülönböztetett figyelmet kapjon.