Pert nyertek az olaszok, fizethet Debrecen?
A debreceni 2-es villamos beszerzésének ügyében az olasz Ansaldo Breda cég jogerősen pert nyert a Közbeszerzési Döntőbizottság 2010-es döntése ellen, így most milliárdos kárigényt nyújthat be a Debrecen ellen - írja a Hírkép.com debreceni hírportál.
A lap emlékeztet rá: annak idején csak hatodik alkalomra sikerült győztest hirdetni a debreceni villamostenderen, s habár az olasz Ansaldo Breda cég az ötödik döntést megtámadta és perre ment a Közbeszerzési Döntőbizottság ellen, a per ellenére a villamosokat a spanyol CAF-tól mégis megrendelték a cívisváros akkori vezetői.
A Hírkép.com szerint úgy tűnik tehát, hogy a rekordlassúsággal épült 2-es villamospálya és a hozzá tartozó villamosok beszerzését a többszöri pályáztatás alapján mégis elkapkodták. Úgy tűnik, a „kapkodásnak” nem csak az a közel 11 milliárd forint lesz az ára, amit az egyedi gyártású villamosokért kell fizetni a városnak, hanem az olasz cég milliárdos kárigényt nyújthat be a Debrecen ellen.
Debrecen szerint jogszerűen jártak el
A debreceni önkormányzat első rendű felperesként nyerte meg a Közbeszerzési Döntőbizottsággal szemben a 2-es villamos járműbeszerzése kapcsán lefolytatott közbeszerzési pert a Fővárosi Bíróságon, a Fővárosi Ítélőtáblán és a Kúrián. Az említett igazságügyi szervek kimondták, hogy a debreceni önkormányzat döntése volt jogszerű, szemben a Közbeszerzési Döntőbizottság döntésével, amely az önkormányzat közbeszerzési eljárást lezáró határozatát megsemmisítette - írja közleményében a debreceni önkormányzat.
Debrecen szerint az Ansaldo Breda másodrendű felperesként az önkormányzat oldalán szerepelt a perben. A jogerős határozatok alapján egyértelműen kimondható, hogy a debreceni önkormányzat jogszerűen járt el, melyre tekintettel Debrecen városával szemben kártérítési igénynek nincs helye. Az Ansaldo Bredát az önkormányzat hirdette ki jogszerűen nyertesnek egy szabályos eljárás alapján.
A 2-es villamos projekt fizikai teljesítési határideje 2015. július 31. Amennyiben az önkormányzat megvárta volna a bírósági szakasz lezárását, úgy akkor sem köthetné meg a szerződést az Ansaldo Bredával, mivel a Közbeszerzési Döntőbizottság a bíróság döntése alapján új határozat meghozatalára köteles, mely a mai napig nem történt meg. Ezt követően kezdhette volna meg a gyártást az Ansaldo Breda, melyre a szerződés szerinti teljesítési határideje a szerződéskötés napját követő naptól számított 900. naptári nap lett volna. Ez alapján megállapítható, hogy az 5. eljárás döntőbizottsági és bírósági szakasza még mindig nem zárult le.
Az önkormányzat ezért jogszerűen új közbeszerzési eljárás lefolytatása mellett döntött, amely eljárásban az Ansaldo Breda is részt vett ajánlattevőként, azonban ezen eljárásban csupán második lett. A 6. közbeszerzési eljárásra és az ez alapján történt szerződéskötésre jogszerűen került sor.