Pert nyert a TASZ a BKV-val szemben
Pert nyert a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) által képviselt újságíró a BKV-val szemben, így a jogvédő szervezet szerint néhány héten belül kiderülhet, hogy a metró biztosítóberendezéseit szállító Siemensnek mennyi kötbért kell fizetnie a fővárosnak.
A TASZ csütörtöki közleménye szerint egy újságíró a 4-es metró független mérnöki, műszaki ellenőri feladatait 2013-ig ellátó Eurometro Mérnökiroda Kft. szakvéleményét akarta megismerni. Ez arról szólt, hogy a metró biztosítóberendezéseit szállító Siemensnek hány euró kötbért fizessen a főváros.
A német cég azért követelt kötbért, mert a kivitelezés többéves csúszása miatt nem tudta időben megkezdeni az eszközök telepítését. 2012-es sajtóhírek szerint a német cég 70 millió eurót követelt a fővárostól, amely azt 30 millióra lealkudta.
A közlemény szerint az Eurometro szakvéleménye 2010-es, a BKV pedig végig azzal érvelt, hogy még nem született döntés az ügyben, és éppen a döntés-megalapozó voltuk miatt nem adja ki az iratokat. Az elsőfokú ítéletben tavaly nyáron a bíróság elutasította Zsidai Péter újságíró keresetét.
A Fővárosi Törvényszék szerdai jogerős ítélete azonban azt állapította meg, hogy a közfeladatot ellátó BKV megalapozatlanul hivatkozott a döntés-előkészítésre, és köteles kiadni a mérnöki határozatot, amelyből kiderülhet, mennyire volt jogos a kötbér összege.
Az ítélet nyomán nyilvánosságra kerülő tanulmány arra adhat választ, hogy a kifizetendő összeg megegyezik-e az Eurometro szakmai javaslatával vagy más tényezők is befolyásolták a végső alkut - írta a TASZ. A 4-es metró 452 milliárd forintos költségvetéséből a kötbér 9 milliárd, ez az összeg majdnem a kétszerese annak, amennyi elég lenne a Széll Kálmán tér teljes rekonstrukciójára - tették hozzá.
A német cég azért követelt kötbért, mert a kivitelezés többéves csúszása miatt nem tudta időben megkezdeni az eszközök telepítését. 2012-es sajtóhírek szerint a német cég 70 millió eurót követelt a fővárostól, amely azt 30 millióra lealkudta.
A közlemény szerint az Eurometro szakvéleménye 2010-es, a BKV pedig végig azzal érvelt, hogy még nem született döntés az ügyben, és éppen a döntés-megalapozó voltuk miatt nem adja ki az iratokat. Az elsőfokú ítéletben tavaly nyáron a bíróság elutasította Zsidai Péter újságíró keresetét.
A Fővárosi Törvényszék szerdai jogerős ítélete azonban azt állapította meg, hogy a közfeladatot ellátó BKV megalapozatlanul hivatkozott a döntés-előkészítésre, és köteles kiadni a mérnöki határozatot, amelyből kiderülhet, mennyire volt jogos a kötbér összege.
Az ítélet nyomán nyilvánosságra kerülő tanulmány arra adhat választ, hogy a kifizetendő összeg megegyezik-e az Eurometro szakmai javaslatával vagy más tényezők is befolyásolták a végső alkut - írta a TASZ. A 4-es metró 452 milliárd forintos költségvetéséből a kötbér 9 milliárd, ez az összeg majdnem a kétszerese annak, amennyi elég lenne a Széll Kálmán tér teljes rekonstrukciójára - tették hozzá.