Harmadszorra sikerül a narancsszínű támadás?
A tavaly június végén kiírt midibusztenderre ugyan nem is akadt más jelentkező, és a pályázat összegzése is elkészült január végére, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) azonban ismét habozni látszik. A Népszabadság kérdéseit azzal utasították vissza, hogy a kontraktus aláírása előtt nem adhatnak felvilágosítást.
Így nem kaphattunk választ arra sem, hogy az eredetileg uniós forrásból történő, környezetkímélő elektromos- vagy hibridbusz-beszerzés helyett miért dízelbuszok üzemeltetésére kötnek szerződést. S miért éppen 25 darabra? Holott a budai Várban és a Hegyvidéken közlekedő rossz állapotú Ikarus 405-ös buszok leváltásához legalább 40, jobb esetben 60 járműre lenne szükség. Ráadásul a buszcserét célzó uniós pályázat már megkapta az előzetes támogatást, most mégis inkább üzemeltetési szerződést kötnének beszerzés helyett.
25 várbuszt cserélnek le Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Az ár sem nevezhető alacsonynak. A cég nettó 795 forintot kér a midibuszok által megtett hasznos kilométerek után. Összehasonlításul: a VT-Arriva (lánykori nevén VT-Transman) 663, illetve 742 forintot kér kilométerenként a szólóbuszoknál, míg 797/885 forintot a csuklósok esetében. A Volánbusz, amellyel a BKK tavaly nem egészen önként szerződött az agglomerációs járatok üzemeltetésére, 746, illetve csuklósoknál 886 forintot számláz kilométerenként, míg a BKV – évek óta változatlanul – 642 forintot kap a megtett kilométerek után, igaz, átlag kilencéves buszok után.
De nem csak az ár ad okot a csodálkozásra. A tenderen egyetlen vetélytárs sem indult. Sőt maga az Orangeways sem. A pályázatra, mint ahogy korábban az Index is megírta, egy budaörsi oktató, közvélemény-kutató cég, a 2010-ben alapított Ormódi-Fitos Szolgáltató Kft. adott be ajánlatot, méghozzá egyedüliként. A vállalkozás tevékenységi körébe csupán a pályázat meghirdetése után csaknem egy hónappal került be a személyszállítás. Az Orangeways pedig novemberben vette a nevére a céget.
Ezzel egy időben vált az üzletrész tulajdonosává a Capital Hitelház Zrt. A cég szakmai referenciáját utolsó leheletével az állami kézben lévő Gemenc Volán Zrt. adta, amely azután idén január elsejétől beolvadt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt.-be. A cég jelenleg a régió legjelentősebb személyszállítója, amely a Budapesten szintén érdekelt VT-Arriva és a Volánbusz mellett tagja a Volán Egyesülésnek. Az Orangeways viszont kimaradt belőle.
A pályázatnyertessel legkésőbb február 27-ig kellene szerződnie a BKK-nak. De nem ez lenne az első eset, amikor a BKK közvetlenül az aláírás előtt visszalép. Az Orangeways először 2010-ben nyerte meg a várbuszok cseréjét célzó BKV-midibusztendert, de a kirívóan alacsony ár miatt megsemmisítették az eredményt. Hasonló sorsra jutott 2014-ben is. Márciusban ugyan a BKK bejelentette, hogy a legalacsonyabb árat adó Orangeways City Kft. nyerte a midibusztendert, de később kiderült, hogy időközben felszámolták a cég egyik referenciát adó cégét, így kizárták a pályázatból.
A tenderen induló VT-Arriva pedig visszalépett. A pályázatot júniusban ismét meghirdették, amelyen immáron egyedül az Orangeways indult. A tenderkanyarok közben a főváros egyre kevesebb jármű üzemeltetésére kért ajánlatot. 2010-ben még 60 új buszról volt szó, a tavalyi pályázaton már csak 25+10 járműről. Ráadásul már szó sincs a 2,2 milliárd forintos uniós forrásról. A képet tovább árnyalja, hogy a BKK időközben a Siemenssel is szerződött hét elektromos busz vásárlására, illetve a török Karsan járműgyártóval is megállapodott 16 midibusz beszerzéséről.