Az utasnak sincs joga ellenőrt verni - jó ötlet a BKV-járművek bekamerázása

Az utasnak sincs joga a BVK-ellenőrrel szemben verbális vagy tettleges agresszióra, e támadások számának csökkentése, az utasok biztonságérzetének növelése érdekében ombudsman támogatja a képrögzítésre alkalmas zártláncú kamerarendszer telepítését.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, Szabó Máté vasárnap közleményben adott tájékoztatást arról, hogy viszgálatot folytatott a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt.-nél, és megállapította: a közlekedési cég az ombudsman több tavalyi ajánlását is megfogadta, azonban még mindig vannak bírálatra okot adó helyzetek a társaság jegyellenőrzési, pótdíjazási gyakorlatában.

Szabó Máté szerint - bár a BKV tavaly ígéretet tett rá, hogy orvosolja a problémát - továbbra is sok panasz van az  ellenőrök bántó hangnemére, "otromba, olykor nyomdafestéket nem tűrő stílusára". Pozitív fejleménynek értékelte ugyanakkor, hogy a  jegyellenőrök és biztonsági őrök tevékenységét kifogásoló panaszok kivizsgálása dokumentáltan történik, a válaszlevelek az egy évvel ezelőttiekhez képest "tartalmi szempontból sokkal meggyőzőbbek", a panaszok döntő többségére pedig 30 napon belül választ adott a közlekedési társaság.

A biztos felhívta a figyelmet arra, hogy az utasok emberi méltósághoz fűződő jogát sérti, ha BKV jegyellenőrzést végző munkatársa az utas magatartását - jogszerűségétől függetlenül - kifogásolható hangnemben minősíti, vagy az utasokkal szemben megalázó módon viselkedik. Ugyanakkor az utasnak sincs joga az ellenőrrel szemben verbális vagy tettleges agresszióra, és az ilyen támadások számának csökkentése, az utasok biztonságérzetének növelése érdekében az ombudsman támogatja a képrögzítésre alkalmas zártláncú kamerarendszer telepítését.

A BKV 2009 májusában kísérleti jelleggel elhelyezett egy villamoson és egy autóbuszon 3-3 fedélzeti kamerát az utasok és a társaságnál dolgozók védelme érdekében, tekintettel arra, hogy az utóbbi időben elszaporodtak a BKV munkavállalói sérelmére elkövetett bűncselekmények.

A közlekedési társaság már akkor jelezte: ki akarja terjeszteni a fedélzeti kamerákat a társaság minden járművére. Jóri András adatvédelmi biztos a fedélzeti kamerákkal kapcsolatban azonban úgy foglalt állást, hogy csak korlátozottan, a gépjárművezető közvetlen környezetében és ott sem folyamatosan tartja elfogadhatónak a kamerák elhelyezését.

Szabó Máté ismét felhívta a figyelmet arra, hogy sérül a jogbiztonsághoz és a tisztességes eljáráshoz való jog, ha a BKV pótdíjköveteléssel lép fel, miközben nem teszi lehetővé, hogy az utas - az időponttól és a megállók adottságaitól függetlenül - előre megvehesse a jegyét. A biztos előrelépésnek tartaná, ha bevezetnék a mobiltelefonos jegyvásárlást, vagy garantálnák, hogy valamennyi járművezetőnél lehessen menetjegyet vásárolni.

Szabó Máté közölte: tavaly kifogásolta, hogy a BKV nem gondoskodott a jegyellenőrzést végző munkatársainak teljes körű azonosíthatóságáról, de ezt a közlekedési vállalat orvosolta. Szabó Máté szerint azonban sérti az utasoknak a tisztességes eljáráshoz való jogát, ha az ellenőr nem tűzi ki az azonosító számát, illetve az utas kérésére sem közli azt.

A biztos pozitívumként értékelte, hogy tavaly óta a BKV elkészítette üzletszabályzatát.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.