Októberre megújul a rakpart

Ősztől új arculata lesz a Budai alsó rakpartnak a Margit hídnál, a budai főgyűjtő építéséhez kapcsolódó munkák nyolcvan százaléka már elkészült.A kivitelezés októberig tart.

A budai főgyűjtőcsatorna építésének egyik meghatározó elemeként tavaly augusztus óta zajlik a budai alsó rakpart átépítése a Margit híd déli felhajtója és a Zsigmond tér közötti, mintegy 1200 méteres útszakaszon. Az októberig tartó kivitelezés eredményeként új képet mutat majd a Budai alsó rakpart ezen szakasza, de a látvány továbbra is illeszkedik majd a Duna-part többi részéhez.

A Margit híd térségében kiszélesítik a rakpartot, szintjét megemelik, egy rézsűs és egy függőleges partfalszakaszt alakítanak ki. Őszre egy új közlekedési csomópont, a gyalogosoknak új lépcsőlejárók, egy, a mozgáskorlátozottak számára is könnyen használható rámpa, új parkolóhelyek és hajókikötők épülnek az útszakaszon.

A személyautók és az autóbuszok részére parkolóhelyeket jelölnek ki, új kandelláberek biztosítják majd a közvilágítást, továbbá hajókikötők is épülnek. Az útpálya kétszer egysávos marad, csak kanyarodó sávokkal bővül.

A 135 éve épült partfal homlokzati kőanyagának elbontására és újrafelhasználására civil szervezetek bevonásával, javaslataik figyelembevételével kerül sor. Annak érdekében, hogy a teljes Budai alsó rakpart látványának egysége minél kevésbé sérüljön, a rakpart régi kőburkolataiból annyit építenek vissza, amennyit csak lehetséges, a hiányzó köveket pedig az eredetivel megegyező származású és típusú tardosi vörös mészkővel pótolják.

A kivitelezők a rakparti munkák csaknem nyolcvan százalékával elkészültek már, a partfal szélesítése jó ütemben halad. A támfal szerkezetének betonozása jelenleg is zajlik, az útpadka és az útburkolat építése június közepén indul, ez után a kivitelező megkezdi az új közvilágítási oszlopok alapozását. Vannak azonban olyan, a folyó közvetlen közelében zajló munkálatok, amelyeket csak akkor lehet elvégezni, ha a következő hetekben a Duna vízállása a jelenleginél alacsonyabb lesz. Ilyen például a már elkészült függőleges partfal kőburkolatának felrakása, valamint a Dunához vezető kezelő lépcsők kialakítása a hídfő közelében.

Az Üstökös utca vonalában új le- és felhajtók épülnek az alsó rakpart és az Árpád fejedelem útja között. Az előkészítő munkálatok már elkezdődtek, az új közlekedési csomópont októberre épül meg.

A főgyűjtő kiépítése a javában készülő csepeli központi szennyvíztisztító egyik legfontosabb kapcsolódó eleme. A teljes beruházás költsége mintegy 428,7 millió euró, amelynek 65 százalékát az Európai Unió finanszírozza a Kohéziós Alapból, 20 százalékát a magyar állam, 15 százalékát pedig a főváros állja.

A csaknem hét kilométer hosszú főgyűjtő a főváros budai oldalán keletkező szennyvíz jelentős részét gyűjti össze, a kelenföldi szivattyútelepre juttatja, ahonnan az a Duna alatti szennyvízátvezető csöveken keresztül a Csepel-szigeten épülő központi tisztítóba kerül. A főgyűjtőcsatorna megépítése lehetővé teszi, hogy a budai területek nagy részének szennyvize a jelenlegi gyakorlattal szemben ne tisztítatlanul, közvetlenül a Dunába folyjék.

Ősztől új képet mutat a Budai alsó rakpart a Margit hídnál
Ősztől új képet mutat a Budai alsó rakpart a Margit hídnál
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.