Ócska blöff és csak pénzszerzésre jó a kormány programja

A környezetvédelem összes fontos globális trendjéhez hasonlóan (a napelemek és szélerőművek terjedésétől az „okos" villamoshálózatig) Magyarország az elektromos autózásban is lemarad: a főleg a gazdagokat kedvezményező zöld rendszám bevezetésén túl semmi sem valósult meg aA környezetvédelem összes fontos globális trendjéhez hasonlóan (a napelemek és szélerőművek terjedésétől az „okos" villamoshálózatig) Magyarország az elektromos autózásban is lemarad: a főleg a gazdagokat kedvezményező zöld rendszám bevezetésén túl semmi sem valósult meg a Jedlik Ányos Tervnek nevezett kormányzati fejlesztési elképzelésekből. A Magyar Nemzet most arról ír, hogy az elektromos kúthálózat bővítésére szánt keretet is alaposan megkurtították.
Az egy éve beharangozott program legfontosabb lépése a töltőhálózat kiépítése lett volna (minden országban, ahol létezik már elektromos autózás, a járművek töltése jelenti a legszűkebb keresztmetszetet), ezen a téren azonban semmilyen előrelépés nem történt. Varga Mihály gazdasági miniszter tavaly hétmilliárdos keret elkülönítéséről beszélt, ám a Magyar Nemzet szerint eddig egyetlen fillért sem költöttek el a megjelölt célra, a most kiírt töltőállomás-fejlesztési pályázatban pedig mindössze 1,25 milliárd forint, az eredeti összeg töredéke szerepel. A Népszabadság információi szerint különféle támogatásokból létesült ugyan néhány új elektromos kút, ám ezeknél a valódi cél láthatóan a pénz megszerzése, és nem a környezetkímélő mobilitás feltételeinek megszerzése volt: az egyik például egy plébánia zárt udvarában „üzemel".

Egy év alatt az egyetlen felmutatható „eredmény", hogy immár több mint ezer zöld rendszámú autó közlekedik az utakon, ám a szakértők ennek értelmét is megkérdőjelezik. Az érintett, az államtól adó- és parkolási kedvezményeket is kapó járművek döntő többsége ugyanis nem tisztán elektromos, hanem tölthető (plug-in) hibrid hajtású, méghozzá jellemzően abból a kategóriából, amelyet a köznyelv nem véletlenül hív kamuhibridnek: általában nagy teljesítményű, tíz liter fölötti fogyasztású robbanómotorral szerelt terepjárókról van szó, amelyekbe a gyártók (a kedvező imidzs és az előnyösebb adózás miatt) egy kis villanymotort is beszereltek).

Így most az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a valóban alacsony, 4-5 literes fogyasztású, de nem tölthető Toyota Prius vagy Honda Civic hibrid nem kaphat zöld rendszámot, az előnyök többségét a luxusgyártók kéttonnás tankjai élvezik. Nem véletlen, hogy a kormányzat semmilyen adatot nem hajlandó kiadni a zöldrendszámos autópark márka és típus szerinti megoszlásáról. Az elmúlt hónapokban lapunk is próbálkozott vele: az illetékes hatóság irracionális, darabonként – azaz autónként – sokezer forintos díjért lett volna hajlandó szolgáltatni a kért közérdekű információt, amely egyébként a saját adatbázisából egy néhány kattintásos kereséssel lekérdezhető lenne.

Mára európai példák sora igazolja, hogy az elektromos autózásnak valódi lökést nem az adókedvezmények jelentik, hanem a sűrű hálózat. Dániában – ahol az EU-n belül a legtöbb, egész Európát tekintve pedig Norvégia után a második legtöbb elektromos autó fut – épp most számolták fel az árammal hajtott kocsik regisztrációs adókedvezményét (pedig igen tekintélyes összegről volt szó: a regisztrációs adó ott megegyezik a kocsi bolti vételárával), mert úgy találták, hogy a töltőhálózat kiépülése után a sokkal olcsóbb üzemeltetés önmagában is elegendő húzóerőt jelent.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.