Nyolcvanéves a troli, a járművezetők meg panaszkodnak

A BKK átgondolatlan utasításainak végrehajtása miatt szidják, leköpik, megdobálják a trolivezetőket – állítja az őket tömörítő szakszervezet vezetője. Amúgy most éppen nyolcvan éve közlekednek trolibuszok Budapesten.

Népszerűtlen, ráadásul a forgalmi utasítással ellentétes feladatokra kényszeríti a fővárosi trolibuszvezetőket a tulajdonos, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A szakmailag átgondolatlan változtatások miatt naponta szidalmazzák, leköpdösik, sőt megdobálják a sofőröket – tudatja közleményében Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) vezetője.

A helyzet akkor mérgesedett el ennyire, amikor a BKK utasítására számos olyan feladatot határoztak meg a járművezetők számára, amely egyáltalán nem munkaköri kötelességük, és nehezíti, sőt gyakran kifejezetten akadályozza a zökkenőmentes utazást, a menetrend betartását.

Ilyen például az elsőajtós felszállás, amelyről a korábbiakkal ellentétben egy ideje már nem tájékoztatják az utasokat, a BKK ugyanis leszedette a járművekre ragasztott információs matricákat – jelzi a szakszervezeti vezető. Az emberek ezért azt gondolják, hogy a sofőr hanyagságból nem nyitja ki a hátsó ajtókat, és ezért a csúcsforgalomban gyakran elszabadulnak az indulatok.

Ha viszont a többi ajtót is kinyitja a vezető, akkor az ott felszálló utasokat is ellenőriznie kell: a késést vállalva a zsúfolt utastérben minden új felszállóhoz egyenként oda kell menni, hogy elkérje a jegyet. A türelmetlenebb utasok ezt a jelenetet Szabó István szerint soha nem hagyják szó nélkül.

Az  "elsőajtózás" miatt egyébként is nagy felelősség hárul a sofőrökre, hiszen összesen csaknem ötvenféle jegyet, bérletet és különféle speciális utazási engedélyt, okmányt kellene pontosan ismerniük. Erre viszont csak egy kétszer kétórás gyorstalpalón készítették fel őket, miközben a jegyellenőrök ugyanezt háromheti intenzív tanfolyamon tanulják. A szakszervezet elvárja, hogy a megnövekedett feladathoz megfelelő képzést is kapjanak a sofőrök – hangsúlyozza Szabó.

Azt egyébként, hogy előírás szerint végzik-e el a rájuk testált pluszfeladatokat is, rendszeresen ellenőrzik a BKK inkognitóban utazó emberei. Az álruhás ellenőrök a járművezetők munkáját videóra veszik, és ha abban hibát találnak, annak következménye lesz. Gyakoriak a büntetések, és a pénzmegvonás miatt több százmillió maradhat a BKK kasszájában. A tulajdonos sokat kritizált előírásai alól a menetrend szorítása sem mentesíti a járművezetőket, a késés pedig saját pihenőidejüket csökkenti, s fáradtan fordulhatnak vissza a forgalomba - sorolja az anomáliákat a szakszervezeti vezető.

A szakszervezet elvárja azt is, hogy a BKK vonja vissza vagy ésszerűsítse a babakocsi és a kerékpár „összeférhetetlenségével” kapcsolatos intézkedését is – szögezi le Szabó. Ez a látszólag jelentéktelen probléma az utasok és járművezetők életét is megkeseríti: abban az esetben ugyanis, ha egy trolibuszon babakocsival és kerékpárral is utaznak, a sofőrnek le kell szállítania a biciklist.

Ezt kell tennie akkor is, ha ő szállt fel előbb, s a pótjegyet is megváltotta, tehát szabályosan utazik. Ebben az esetben – a BKK elvárása szerint – a troli addig nem mehet tovább, amíg a kerékpáros le nem száll. Ebből gyakran súlyos konfliktus adódik, amelynek kezelésére a sofőröket nem képezték ki.

Az elnök szerint a helyzet tarthatatlan. A szakszervezet jogszabályi hátteret követel a megnövekedett feladatokhoz, és azt, hogy a BKK szüntesse meg azokat a szabálytalanságokat, amelyek akadályozzák a sofőrök munkáját, s a budapestiek zavartalan utazását. Helyezzék vissza az utasokat tájékoztató matricákat a járművekre, és a vezetők kapjanak megfelelő képzést az új feladatok szabályos végrehajtásához – követelik.

Szabó problémának tartja a műszaki szakemberek képzésének megszüntetését is. Emlékeztetett rá: mintegy másfél évtizeddel ezelőtt a főváros akkori vezetése mindent elkövetett, hogy a trolikat kivonják a forgalomból, és csak az összefogásnak köszönhető, hogy az ágazat megmenekült.

Igaz, hálózatfejlesztésre továbbra sem lehet számítani, holott számos nyugat-európai országban – Olaszországban, Franciaországban, Belgiumban és Svájcban – éppen a reneszánszát éli a troli. Ebben a helyzetben a magyar trolis szakemberek – mérnökök, technikusok és egyéb műszakiak – itthon feleslegessé váltak, ezért külföldön dolgoznak. 

Nyílt nap a trolinál

A születésnap alkalmából nyílt családi napot rendez a BKV trolibuszágazata szeptember 28-án reggel 9-től délután 5 óráig a Pongrácz-Kőbánya garázsban (1101 Budapest, Zách utca 8.). A rendezvényen a muzeálisnak számító ZIU-k mellett a legkorszerűbb trolikat is bemutatják, a vendégek szerelőaknából és a magasból is ismerkedhetnek a járművekkel. A nap egyik slágere a tesztvezetés lesz, a B-kategóriás jogosítvánnyal rendelkező, vállalkozó kedvű vendégek rövid szakaszon önállóan vezethetik a népszerű járműveket.

A szervezők a felnőtteknek szóló számos szakmai program mellett a gyerekekre is gondoltak: szórakoztató műsorokkal, arcfestéssel és játszóházzal várják őket. 

Pótkocsis 75-ös troli a Népstadion út-Thököly út keresztezésénél (1965)
Pótkocsis 75-ös troli a Népstadion út-Thököly út keresztezésénél 1965
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.